Převezmeme většinu dálkových vlaků, nabídl státu Leo Express.
Společnost Leo Express podala dnes nabídku ministerstvu dopravy na zajištění dálkové dopravy po roce 2019. Chce tím zabránit tomu, aby
Společnost Leo Express podala dnes nabídku ministerstvu dopravy na zajištění dálkové dopravy po roce 2019. Chce tím zabránit tomu, aby dál bez soutěže získaly kontrakt České dráhy.
„Je to nabídka na převzetí většiny dálkových linek, detaily ale nechceme v tuto chvíli komentovat,“ řekla mluvčí firmy Kateřina Veitová. Podle ní je důvodem i to, že během jednání o přímém zadání se nabídka může měnit.
Na konci roku 2019 vyprší smlouva s Českými drahami na provoz dálkových vlaků a už dnes je jasné, že noví dopravci se nestihnou vysoutěžit. Ministerstvo dopravy proto notifikovalo přímé zadání do doby přechodu na vysoutěžené výkony podle současného harmonogramu otevírání trhu. Kontrakt s Českými drahami prodloužený do roku 2023 může ale narušit nabídka od jiného dopravce. Ministerstvo musí ale posoudit nejen ceny, ale i reálnost nabídky. Jde o zhruba čtyři miliardy korun ročně, které stát na dálkové vlaky doplácí.
Leo Express za necelých pět let provozu dosud nevydělal ani korunu a aktuálně má k dispozici jen čtyři elektrické jednotky. S jakými vlaky chce jezdit, není jasné. „Nabídka počítá s dodavateli vozidel z České republiky i zahraničí. Klademe důraz na špičkové lokální dodavatele,“ uvedl generální ředitel Leo Express Peter Köhler. Zatím poslední objednávka na nové vlaky pro Leo Express je od čínské společnosti CRRC.
Podle zjištění serveru Zdopravy.cz se nabídku na provoz některých rychlíků chystá podat také společnost Arriva vlaky. „Nepůjde ale rozhodně o většinu linek. Zajímají nás linky v dieselové trakci,“ řekl šéf Arrivy Daniel Adamka. Firma chce využít i toho, že může do smluv použít i starší jednotky, zejména z Německa dovezené vlaky řady 628. RegioJet se nechtěl k nabídkám vyjádřit, GWTR s dalšími nabídkami na rychlíky nepočítá.
Leo Express se podobně snažil dostat už dříve k provozu rychlíků R13 Brno – Břeclav – Olomouc nebo k expresní lince Praha – Mnichov, ale neúspěšně. Ministerstvo dopravy s nimi odmítlo jednat.
Zatím poslední přímé zadání z ministerstva bylo společnosti GW Train Regio na rychlíky Plzeň – Most. Před tím ale zakázka prošla soutěží, kterou ale zrušil antimonopolní úřad.