Potvrzeno. ČD musí zaplatit 275 milionů korun za predátorské ceny
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl rozklad Českých drah proti prvoinstančnímu verdiktu, v kterém dopravce pokutoval za
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zamítl rozklad Českých drah proti prvoinstančnímu verdiktu, v kterém dopravce pokutoval za zneužití dominantního postavení v případu rychlíků Plzeň – Most a Pardubice – Liberec. Jde o pozůstatek rozhodnutí vedení Josefa Bazaly z roku 2005.
Konečná výše pokuty za protisoutěžní jednání činí 274, 797 milionu korun. O rozhodnutí dnes informoval ÚOHS v tiskové zprávě. České dráhy v roce 2005 nabídly z obav před vstupem konkurence ceny, které odpovídaly spíše autobusové dopravě. „Společnost zneužila své dominantní postavení v souvislosti se zadávacími řízeními na provozování dálkové drážní osobní dopravy na tratích Plzeň – Most a Pardubice – Liberec, když předložila Ministerstvu dopravy nabídky s nepřiměřeně nízkou výší prokazatelné ztráty,“ uvedl ÚOHS v tiskové zprávě.
České dráhy doplácí na rozhodnutí vedení z roku 2005, kdy firmu vedl Josef Bazala. Ministerstvo dopravy se v roce 2005 rozhodlo zkusit poprvé vysoutěžit provoz rychlíků. O byznys dálkových vlaků v objednávce státu měl tehdy zájem Viamont a Connex česká železniční. Soutěže o zmíněné tratě byly vůbec první (a na dlouho poslední), které stát vypsal. Dráhy nabídly své služby za 36 korun na vlakový kilometr pro trať Pardubice – Liberec a 17 korun za vlakový kilometr pro trať Plzeň – Most. Konkurence upozorňovala, že je to násobně méně, než za kolik dráhy provozují vlaky jinde. Dráhy následně získaly smlouvy na deset let.
„Díky této nabídce České dráhy nabídkové řízení vyhrály, a poté začal poskytovat služby, u nichž úhrada prokazatelné ztráty spolu s dalšími výnosy z poskytování uvedených služeb v této relaci nepokrývala jeho vyhnutelné náklady na jejich poskytování,“ uvedl ÚOHS.
Podle ÚOHS šlo o uplatňování zakázaných predátorských cen, kdy si dominant způsobuje ztrátu za účelem uzavření trhu nebo vytlačení konkurence z trhu. „V konečném důsledku došlo i k možné újmě spotřebitelů a současně potenciálnímu ovlivnění obchodu mezi členskými státy při poskytování služeb dálkové osobní železniční přepravy,“ tvrdí ÚOHS v prohlášení. Namísto jednotek Siemens Desiro, které tehdy nabízel Connex, zůstaly na trase dosud motorové jednotky řady 843.
Rafaj částečně snížil Českým drahám pokutu z 368 na 275 milionů korun. „V prvostupňovém rozhodnutí nebyla zohledněna různá míra závažnosti dopadů jednání na obchod mezi členskými státy a na trh národní, což se projevilo tím, že základní částka pokuty byla za všechny delikty spáchané v souběhu navyšována stejně přísně. Pokuta tedy byla odpovídajícím způsobem upravena,“ napsal ÚOHS v tiskové zprávě.
Na konci roku 2017 tehdejší předseda představenstva Jozef Bazala uvedl, že nevidí pokutu pro České dráhy jako svůj problém, podle něj by se měly České dráhy odvolat. „Nespadalo to do mých kompetencí, není to můj problém. Podepisoval jsem jen podklady připravené náměstkem pro osobní dopravu,“ řekl Bazala, který je pod smlouvou podepsaný. Náměstkem byl tehdy současný ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Ten uvedl, že si na případ už nevzpomíná. Kolář se aktuálně hlásí na post v představenstva Českých drah.
České dráhy se chystají kvůli verdiktu obrátit na soud. „Jedná se o 14 let starou záležitost. České dráhy mají nadále za to, že rozhodnutí trpí řadou vad, mimo jiné je založeno na nesprávném právním posouzení věci a nesprávných skutkových zjištěních ekonomické povahy, proto budou proti rozhodnutí v zákonné lhůtě podávat správní žalobu s návrhem na přiznání odkladného účinku žaloby,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.