Tanvald a Smědava budou mít přímé spojení, přes Souš pojede elektrobus
Tanvaldsko a Frýdlantsko poprvé spojí autobusová linka. ČSAD Liberec od soboty zahajuje provoz turistické linky mezi Tanvaldem a Smědavou kolem
Tanvaldsko a Frýdlantsko poprvé spojí autobusová linka. ČSAD Liberec od soboty zahajuje provoz turistické linky mezi Tanvaldem a Smědavou kolem vodní nádrže Souš. Umožní tak snadnější přístup návštěvníků Jizerských hor i ve směru od Tanvaldu. V Libereckém kraji jde o první linku, na které bude jezdit elektrobus.
Autobusy dosud z Tanvaldu na Smědavu nejezdily kvůli tomu, že silnice vede v prvním ochranném pásmu vodního zdroje. Silnice bývá přes zimu uzavřená, přes léto na ní nesmí vozy nad 3,5 tuny, ale pouze osobní.
„Dopravci ČSAD Liberec se podařilo vyjednat povolení provozu sezónní autobusové linky s důrazem na minimalizaci vlivu ovlivňujícího, byť jen teoreticky, životní prostředí, a proto bude obsluha linky zajišťována elektrobusem, který je v místě provozu bezemisní, a jeho konstrukce je z hlediska potřeby provozních kapalin výrazně nižší než u klasických autobusů na naftu nebo CNG,“ řekl Jan Sviták, náměstek hejtmana pověřený řízením rezortu dopravy, investic a veřejných zakázek. ČSAD Liberec získalo výjimku právě díky nasazení elektrobusu.
Linka 790 bude jezdit během srpna vždy o sobotách a nedělích; naposledy se na cestu vydá 1. září. Spoje budou navazovat na vlaky v Tanvaldu a na Smědavě na linku 650 do Frýdlantu. Z terminálu u nádraží v Tanvaldu vyjede elektro bus v 9.15, 10.30, 13.30 a 16.30 a na Smědavu dorazí v 9.43, 10.58, 13.58 a 16.58. Zpět vyrazí ze Smědavy v 9.55, 11.00, 14.00 a 17.00, přičemž v Tanvaldu bude v 10.20, 11.25, 14.25 a 17.25. „Do budoucna má kraj záměr linku vést z Frýdlantu až do Harrachova, je ale potřeba najít vhodná stanoviště pro dobíjení vozidla,“ zmínil Sviták.
Provoz na trase zajišťuje malokapacitní bezbariérový elektrobus, jenž pojme až 29 cestujících. Zároveň se jedná o zkušební provoz, jehož hlavním cílem je otestování vlastností vozidla na elektrický pohon na trase s náročným výškovým profilem.
„I přes to, že již byla provedena na nové lince 790 zkušební jízda se zátěží, teprve pravidelný provoz ukáže možnosti elektrobusu a s nimi související další plánování rozsahu nabídky, případně změny trasy,“ zkonstatoval Sviták. S ohledem na zkušební provoz je cestujícím doporučeno nejprve ověřit, zda spoj jede. Rezervace ani nahlášení skupin s ohledem na omezenou kapacitu elektrobusu nejsou možné.