Dráhy zrušily velký tendr na nové vagony, chtějí rychlejší a v dvojnásobném počtu
České dráhy dnes oznámily zrušení velké soutěže, jejímž výsledkem měla být rámcová dohoda na odběr až 90 vagonů pro mezinárodní
České dráhy dnes oznámily zrušení velké soutěže, jejímž výsledkem měla být rámcová dohoda na odběr až 90 vagonů pro mezinárodní vlaky. Oznámení se objevilo ve věstníku veřejných zakázek po roce od vypsání tendru. Dopravce chce vypsat nový tendr s jinými podmínkami: bude poptávat více vozů a na vyšší rychlost.
„V nejbližších dnech vypíšeme nové zadávací řízení na rámcovou smlouvu na až 180 vozů pro dálkovou dopravu s rychlostí až 230 km v hodině. Důvodem je potřeba nasadit tyto vozy do Německa, kde víme, že mezi Berlínem a Hamburkem bude tato traťová rychlost v nejbližších letech zavedena,“ sdělil mluvčí ČD Radek Joklík. Ve zrušeném tendru drahám stačila rychlost 200 kilometrů v hodině. Mezi Berlínem a Hamburkem se jezdí už dnes 230 km/h, ale jen v kategorii ICE. Deutsche Bahn chce nicméně zavést tuto rychlost pro všechny vlaky, tedy také pro segment EC/IC.
„Zároveň díky tomu postupně dojde ke sjednocení standardu na linkách Ex5 a Ex3. Díky soutěžení většího počtu vozů předpokládáme i výhodnější cenovou nabídku od uchazečů,“ dodal Joklík. Vozy, které dnes jezdí na Hamburk, by pak jezdily na jiných linkách, například na lince Ex7.
Dnes zrušený tendr byl vypsán loni v srpnu. Dráhy poptávaly až 90 nových vagonů pro rychlost 200 kilometrů v hodině. Počítaly přitom s tím, že by je spojovaly do (až desetivozových) tlakotěsných souprav. Odhadovaná hodnota zakázky byla 4,7 miliardy korun.
„České dráhy mají v provozu stále desítky starších osobních rychlíkových vagónů lidově přezdívaných koženka. Tyto vagóny chceme v příštích letech z běžného provozu vyřadit a nahradit je komfortními vozy s klimatizací, wifi nebo elektrickými zásuvkami, ze kterých si mohou naši cestující napájet mobilní telefony, tablety nebo notebooky. Aby se nám tento záměr podařil, potřebujeme nakoupit další moderní vagóny pro dálkové spoje,“ uvedl před rokem tehdejší člen představenstva drah Miroslav Kupec.
Vagony měly mít schválení pro provoz vedle České republiky také na Slovensku, ve Slovinsku, Maďarsku, Německu, Rakousku a Polsku. Stejná podmínka zřejmě bude i v novém tendru.