Ústup českých kamionů pokračuje i letos, tuzemská nákladní železnice sílí
Ani příchod letošního roku nezbavil tuzemské silniční nákladní dopravce starostí o živobytí. Naopak, nejnovější statistiky ministerstva dopravy za první čtvrtletí
Ani příchod letošního roku nezbavil tuzemské silniční nákladní dopravce starostí o živobytí. Naopak, nejnovější statistiky ministerstva dopravy za první čtvrtletí ukazují další ústup ze slávy, a to především v mezinárodní dopravě.
Na korbách nákladních aut českých dopravců putovalo za kvartál 90,3 milionu tun zboží, což je sice meziročně o tři procenta více, výkony měřené v tunokilometrech ale klesly téměř o pětinu na 7,9 miliardy. Znamená to, že přepravní vzdálenost je stále kratší, propad výkonů jde především na vrub mezinárodní spedice.
Obraz dokreslují mýtné statistiky. ŘSD vybralo na dálnicích v letošním prvním čtvrtletí 2,7 miliardy korun, což je meziročně o čtyři procenta více. Podíl českých dopravců na dálničním provozu ale setrvale klesá, loni dokonce spadl pod 50 procent (49,7 pct.). Ještě v roce 2012 to bylo 57,45 procenta. Roste podíl Poláků, kteří v roce 2015 vytlačili z druhého místa Slováky, Maďarů, Rumunů a Bulharů.
„Snížil se jízdní výkon, najedeme jen necelých 10 tisíc kilometrů měsíčně, dříve to bylo 12 tisíc, řidiči požadují kratší turnusy. A navíc vzrostly kongesce na komunikacích. Tvrdě soutěžíme s levnější konkurencí z Polska, Rumunska, Litvy a dalších zemí. Naše vyšší spotřební daň z nafty a vysoké odvody z mezd nás znevýhodňují v soutěži se silnými Poláky. A taky na nás má vliv západní protekcionismus, různé minimální mzdy a soustředěné kontroly,“ vyjmenoval viceprezident a předseda sekce nákladní dopravy sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia Aleš Willert. Podle něj by se mohl trend v nejbližších třech letech zastavit, ale asi se nezlepší. „Mnozí z nás to řeší přesunem kapacit na vnitrostátní dopravu,“ doplnil Willert.
Naopak čeští železniční dopravci si mohou mnout ruce. V první čtvrtletí vzrostlo množství nákladu o pět procent na 25,3 milionu tun, výkon dokonce o šest procent na 4,3 miliardy tunokilometrů. Vlaky tak jezdí plnější a dál. „Za růstem výkonů vidíme hlavně efektivnější práci nákladních železničních dopravců i lepší využití jejich kapacity. Pomohl také větší zájem o přepravu dřeva po železnici,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.
Výkony českých nákladních dopravců v 1. čtvrtletí 2019
2019 (meziroční změna) | 2018 | |
Železnice (tis. tun) | 25285 (+ 5 pct.) | 24081 |
Železnice (mil. tunokilometrů) | 4259 (+ 5,8) | 4027 |
Silnice (tis. tun) | 90267 (+ 3,1) | 87511 |
Silnice (mil. tunokilometrů) | 7864 (- 19) | 9715 |
Pramen MDČR