Ústup českých kamionů pokračuje i letos, tuzemská nákladní železnice sílí

Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČRKamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR

Ani příchod letošního roku nezbavil tuzemské silniční nákladní dopravce starostí o živobytí. Naopak, nejnovější statistiky ministerstva dopravy za první čtvrtletí

Ani příchod letošního roku nezbavil tuzemské silniční nákladní dopravce starostí o živobytí. Naopak, nejnovější statistiky ministerstva dopravy za první čtvrtletí ukazují další ústup ze slávy, a to především v mezinárodní dopravě.

Na korbách nákladních aut českých dopravců putovalo za kvartál 90,3 milionu tun zboží, což je sice meziročně o tři procenta více, výkony měřené v tunokilometrech ale klesly téměř o pětinu na 7,9 miliardy. Znamená to, že přepravní vzdálenost je stále kratší, propad výkonů jde především na vrub mezinárodní spedice.

Obraz dokreslují mýtné statistiky. ŘSD vybralo na dálnicích v letošním prvním čtvrtletí 2,7 miliardy korun, což je meziročně o čtyři procenta více. Podíl českých dopravců na dálničním provozu ale setrvale klesá, loni dokonce spadl pod 50 procent (49,7 pct.). Ještě v roce 2012 to bylo 57,45 procenta. Roste podíl Poláků, kteří v roce 2015 vytlačili z druhého místa Slováky, Maďarů, Rumunů a Bulharů.

„Snížil se jízdní výkon, najedeme jen necelých 10 tisíc kilometrů měsíčně, dříve to bylo 12 tisíc, řidiči požadují kratší turnusy. A navíc vzrostly kongesce na komunikacích. Tvrdě soutěžíme s levnější konkurencí z Polska, Rumunska, Litvy a dalších zemí. Naše vyšší spotřební daň z nafty a vysoké odvody z mezd nás znevýhodňují v soutěži se silnými Poláky. A taky na nás má vliv západní protekcionismus, různé minimální mzdy a soustředěné kontroly,“ vyjmenoval viceprezident a předseda sekce nákladní dopravy sdružení silničních dopravců Česmad Bohemia Aleš Willert. Podle něj by se mohl trend v nejbližších třech letech zastavit, ale asi se nezlepší. „Mnozí z nás to řeší přesunem kapacit na vnitrostátní dopravu,“ doplnil Willert.

Naopak čeští železniční dopravci si mohou mnout ruce. V první čtvrtletí vzrostlo množství nákladu o pět procent na 25,3 milionu tun, výkon dokonce o šest procent na 4,3 miliardy tunokilometrů. Vlaky tak jezdí plnější a dál.  „Za růstem výkonů vidíme hlavně efektivnější práci nákladních železničních dopravců i lepší využití jejich kapacity. Pomohl také větší zájem o přepravu dřeva po železnici,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Výkony českých nákladních dopravců v 1. čtvrtletí 2019

2019 (meziroční změna) 2018
Železnice (tis. tun) 25285 (+ 5 pct.) 24081
Železnice (mil. tunokilometrů) 4259 (+ 5,8) 4027
Silnice (tis. tun) 90267 (+ 3,1) 87511
Silnice (mil. tunokilometrů) 7864 (- 19) 9715

Pramen MDČR

 

Tagy 1. čtvrtletí Česmad Bohemia statistiky nákladní dopravy Top Žesnad.cz
17 komentářů