Za srážku vlaků u Křemže mohl strojvedoucí. Byl jsem oslněn, vysvětlil projetí návěstidla
Po více než roce uzavřela Drážní inspekce vyšetřování loni největší nehody na české železnici podle počtu zraněných. Podle kontrolního závěru
Po více než roce uzavřela Drážní inspekce vyšetřování loni největší nehody na české železnici podle počtu zraněných. Podle kontrolního závěru bylo hlavní příčinou srážky dvou vlaků GW Train Regio (GWTR) projetí navěstidla Stůj strojvedoucím soupravy, která jela od Českého Krumlova.
Vyplývá to ze závěrečné zprávy, kterou zveřejnila Drážní inspekce na svém webu. Při nehodě bylo zraněno 18 lidí, celková škoda je nakonec 23,6 milionu korun. GWTR kvůli nehodě musela nakonec zcela vyřadit nabouraný RegioSprinter.
Ke srážce došlo 3. května loňského roku v 8:37 mezi Křemží a Boršovem nad Vltavou. Inspektoři za příčinu označili chování strojvedoucího vlaku 8102 (jel s jednotkou 654), který v Křemži nerespektoval návěst Stůj. Ve svém závěru poukázali současně i na to, že vlaky nejsou vybaveny radiostanicí, která by umožnila použít funkci generální stop. Na její nepoužívání je vydaná výjimka, dopravce jejím nepoužíváním tedy neporušil zákon.
Drážní inspekce ve svých bezpečnostních doporučeních, která nejsou ale závazná, radí Drážnímu úřadu, aby upozornil dopravce na konec platnosti výjimky, která umožňuje provoz vozidel na tratích vybavených traťovou částí systému vlakového rádiového zařízení bez mobilní jednotky ve vlaku.
Podle závěrečné zprávy strojvedoucí výhybku v Křemži „řízl“, mohl tak poznat, že návěst projel. Strojvedoucí vlaku, který chyboval, nebyl přímo zaměstnancem GWTR, ale agentury Rail Job. Výpravčí v Kájově, odkud je provoz na úseku řízen, zjistila, že došlo k projetí návěsti vlakem 8102 v Křemži a ihned volala mobilem strojvedoucímu a ptala se, zda odjel z Křemže. Strojvedoucí ji řekl, že ano. Poté mu výpravčí vysílačkou sdělila, že proti němu jede vlak, proto strojvedoucí začal ihned brzdit. Pár vteřin poté, co zastavil, do něj ale narazil druhý vlak. Její kolegyně ve směně se mezitím pokoušela spojit prostřednictvím vysílačky s oběma vlaky.
„Před platností nového grafikonu dostali od zaměstnavatele upozornění, že vlaky dopravce GWTR mají výjimku na radiové spojení TRS a pro kontakt se strojvedoucími vlaků tohoto dopravce mají používat mobilní telefon a vysílačky na spojení VOS,“ uvádí zpráva. „K zastavení vlaků chtěla použít funkci Generální stop na radiostanici TRS, uvědomila si však, že vlaky dopravce GWTR nejsou radiostanicemi TRS vybaveny, a proto se s kolegyní pokoušeli dovolat strojvedoucím obou vlaků mobilním telefonem,“ popisuje zpráva dění v kritické chvíli. Se strojvedoucím druhého vlaku se spojila až poté, co nastala srážka. Paradoxem však je, že druhý vlak dopravce GWTR zúčastněný na nehodě byl vedený jednotkou 628.2, jež byla vybavena vysílačkou umožňující příjem pokynu Generální stop.
Strojvedoucí vlaku z Křemže uvedl, že začal po telefonátu hned brzdit, proti němu ale jel druhý vlak. Moment projetí návěstidla s návěstí „Stůj“ si vůbec nevybavuje, rovněž si nevybavuje projetí a rozříznutí výhybky.
Strojvedoucí byl současně obžalován z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, soud už běží.