Tři roky po modernizaci chce SŽDC odsunout nákladní vlaky z Libně. Hledá místo pro osobní
Jen tři roky po velké modernizaci libeňského seřaďovacího nádraží a spádoviště pro nákladní vlaky chce Správa železniční dopravní cesty tento
Jen tři roky po velké modernizaci libeňského seřaďovacího nádraží a spádoviště pro nákladní vlaky chce Správa železniční dopravní cesty tento areál odsunout z Prahy do Kralup nad Vltavou. Do stejného místa, odkud naopak nákladní dopravce dříve vystěhovala. O možném stěhování jedná s největším nákladním dopravcem, společností ČD Cargo. Plán pobouřil například odboráře ČD Cargo.
Libeňské nádraží dlouhodobě slouží nákladním vlakům jako stanice, kde své vlaky seřaďují do různých směrů. SŽDC plán na přesun potvrdila. „Seřaďovací nádraží jsou prostorově náročná a vzhledem ke svému účelovému charakteru jsou obyvateli měst často vnímána jako brownfield, který může bránit rozvoji jak dané oblasti, tak i jeho okolí z hlediska obytné a kulturní zástavby,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Správce kolejí už poslal ČD Cargo dopis, ve kterém plán na vystěhování nebo omezení provozu v Libni potvrzuje. V dopise uvádí jako důvod i to, že nemá dostatek prostor pro osobní dopravce.
Místopředseda Odborového svazu železničářů a člen dozorčí rady ČD Cargo Radek Nekola se netají velmi kritickým postojem k celému plánu. „Z Kralup jsme nechtěli odcházet a museli jsme. Nerozumím dopravní politice této země, když se v Libni teprve nedávno otevřelo nové zázemí a teď by se mělo opustit,“ říká Nekola.
K modernizaci seřadiště za více než 300 milionů korun došlo v letech 2016 a 2017, jak ukazují stránky SŽDC. Stavba navíc byla podpořena z evropských zdrojů. Přesun teď SŽDC vysvětluje tím, že musí reagovat na „dynamický územní rozvoj v Praze i možné přísnější hlukové limity.“
„Jedním z možných řešení je útlum (ať už částečný, nebo úplný) řadicích prací ve stanici Praha-Libeň,“ potvrdil Illiaš. Podle něj vzniká aktuálně pracovní skupina složená ze zástupců správce infrastruktury i ČD Cargo. „Tento tým odborníků má za úkol prověřit místní možnosti včetně přesunu zmíněných prací, a to jak z hlediska provozního, tak i ekonomického, tedy i s přihlédnutím k provedené modernizaci,“ dodal Illiaš. Pracovní skupina má vyřešit i uvolnění kapacity pro osobní vlaky. I pro ně je v Praze aktuálně nedostatečná kapacita odstavných kolejí, zvláště po chystaném ukončení odstavných kolejích na Smíchově.
ČD Cargo potvrdilo první jednání se SŽDC na toto téma. „Není to jen o tom říci, že se přesuneme znovu do Kralup. Budeme diskutovat investice do infrastruktury v podobě rekonstrukce tratí a zvýšení jejich traťových tříd, vybudování kolejových spojek, delších kolejích přímo v Kralupech, musíme řešit zázemí pro personál a podobně. Výsledky analýzy budou podrobeny schvalovacímu procesu uvnitř obou společností,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.