Stroj na peníze Ryanair loni mírně zadrhl, zisk je nejnižší za čtyři roky. 30 % příjmů už není z letenek
Letecká společnost Ryanair potvrdila i za poslední finanční rok pověst velmi ziskové aerolinky. I přes potíže se stávkami zaměstnanců firma
Letecká společnost Ryanair potvrdila i za poslední finanční rok pověst velmi ziskové aerolinky. I přes potíže se stávkami zaměstnanců firma loni udržela nadstandardní ziskovost a z každého utrženého eura má třináct centů zisk. Profitabilita firmy ale loni výrazně klesla.
Ukazují to zveřejněné výsledky za finanční rok 2019, který Ryanairu skončil v březnu letošního roku. Podle nich zisk po zdanění klesl o 29 % na 1,02 miliardy eur při tržbách 7,56 miliard eur. Počet cestujících stoupl o 6 % na 139 milionů. Ve výsledcích není ještě zahrnuta ztráta Laudamotion. Rakouského dopravce ovládl Ryanair plně teprve nedávno.
Ryanair varoval investory průběžně celý rok, že zisk bude za poslední rok výrazně nižší. Podle prezentace výsledků průměrná cena letenky klesla za poslední rok o 6 % na 37 eur za jeden segment. Tato částka ale není pro většinu cestujících konečná: platí ještě za další služby, od přednostního nástupu až po občerstvení na palubě. Právě tento segment Ryanairu roste nejrychleji: dodatečné příjmy z těchto služeb loni stouply o 19 %. na 2,4 miliardy eur, tvoří tak už přes 30 % celkových tržeb. Každý cestující utratí v průměru už 17 euro za každý let na dodatečných službách.
Šéf Ryanairu Michael O´Leary za poklesem vidí především nejistoty zákazníků kvůli brexitu, časté stávky řídících letového provozu i rostoucí ceny paliva.
Ryanair oznámil před několika týdny přechod na holdingové uspořádání. Plnou součástí skupiny je už rakouský Laudamotin, který firmě loni prodělal 139,5 milionu euro. Letos čeká u dopravce s 23 Airbusy A320 celkem 6 milionů cestujících. Polský charterový byznys Ryanair Sun prošel přejmenováním na Buzz, převezme většinu letů Ryanairu z Polska.
Jako tradičně O´ Leary předpověděl krach dalších leteckých společností v Evropě, za poslední rok mu ale jeho věštba poměrně vyšla, padlo několik aerolinek, například BMI nebo Germania.
Ryanair posunul dodávku nových Boeingů 737 MAX 200 až na zimu letošního roku, původně měly létat už během letního letového řádu. „Máme maximální důvěru v tato letadla,“ uvedl O´Leary. Ryanair má aktuálně 455 Boeingů 737-800. Ve výroční zprávě uvedl, že 95 % z nich vlastní, 63 % z nich už není zatíženo dalšími závazky. Deset nejstarších letadel chce letos firma prodat.
Na letošní rok firma čeká růst počtu cestujících na 153 milionů, zisk plánuje maximálně 950 milionů eur. „I když je objem rezervací na nadcházející měsíce vyšší než loni, ceny jsou nižší a očekáváme, že tento trend bude pokračovat i v dalších měsících,“ uvedla firma.