Konec tramvajového sporu? Na linku Liberec – Jablonec má podle memoranda přidat hlavně kraj
Několik měsíců trvající spor o financování tramvajové linky mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou míří pravděpodobně ke smírnému konci a
Několik měsíců trvající spor o financování tramvajové linky mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou míří pravděpodobně ke smírnému konci a pokračování dalšího provozu.
Liberečtí a jablonečtí zastupitelé budou schvalovat nové memorandum o spolupráci, které řeší budoucí podobu financování unikátní linky mezi největšími městy v kraji. Stejný materiál míří i do krajského zastupitelstva. Jako první o dohodě informovala agentura ČTK.
Chystané memorandum se objevilo už v materiálech zastupitelstva Jablonce nad Nisou. Jde o klíčový dokument i kvůli žádosti o dotaci na stavbu prodloužení tramvajové trati dál do centra Jablonce.
ČTK citovala hejtmana Martina Půtu, podle kterého je kraj připraven zvýšit příspěvek na provoz tramvaje ze stávajících 17 milionů až k částce 25 milionů korun ročně. „Za účelem dohody Stran o podílu a jeho výši ze strany Libereckého kraje, se Liberecký kraj zavazuje pro rok 2019 uhradit výši příspěvku 18 mil. Kč a v dalších letech 25 mil. Kč ročně,“ píše se v memorandu.
Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou tvrdí, že provoz linky stojí zhruba sto milionů korun ročně, jízdné pokryje 15 milionů korun. Jablonec dosud platí 12 milionů korun, nově by se jeho příspěvek měl zvýšit na 15 milionů korun. Memorandum počítá s tím, že Liberec bude pokrývat 50 % ztráty, kraj 33 % a zbytek (17 %) Jablonec nad Nisou. Vysoký podíl Liberce je způsobený tím, že linka řeší z velké části obslužnost městského obvodu Vratislavice nad Nisou, zatímco u Jablonce spíše meziměstskou dopravu.
Memorandum ale naznačuje i možné škrty v provozu. Kraj na trase platí i souběžný provoz vlaků a autobusů po nové spojce přes Kunratickou. DPMLJ zatím neukázal žádné přepravní průzkumu o počtu cestujících po otevření nové silnice, je ale pravděpodobné, že zavedením expresních autobusů obsluhující jiné části Jablonce než tramvaj počet cestujících na kolejích klesl. „Na základě relevantních dat o přesném počtu přepravených cestujících se strany zaváží zajistit optimalizaci rozsahu dopravy tramvajové linky č. 11. Optimalizace rozsahu dopravy bude před její realizací odsouhlasená všemi stranami,“ píše se v memorandu.
„My jsme ustoupili a jsme připraveni na provoz linky přidat. Pro stanovení nějakého konečného poměru je ale potřeba opravdu přesně vědět, kolik lidí těmi jednotlivými spoji v jednotlivých dnech jezdí,“ řekl Půta ČTK.
Kraj v memorandu uvádí, že by se mohl změnit z přispěvatele na tuto linku na objednatele, tedy by financoval většinu provozu. Podmínkou ale je, že se obě města zapojí do krajského systému odvodů 90 Kč na obyvatele ročně na systém meziměstské dopravy.
Spory o financování se vlečou od konce loňského roku, kdy DPMLJ přišel s požadavkem na výrazné navýšení platby ze strany Jablonce. Ten to odmítl, nechal si kvůli tomu vypracovat i studii od společnosti Pro Cedop, podle které má Jablonec platit jen čtyři miliony korun.