Odškodnění za zpoždění letu: jak získat finanční kompenzaci?
(Komerční text) Pokud cestujete častěji letadlem, možná už se vám stalo, že došlo k delšímu zpoždění letu. Taková situace jistě
(Komerční text) Pokud cestujete častěji letadlem, možná už se vám stalo, že došlo k delšímu zpoždění letu. Taková situace jistě nepotěší, na druhou stranu můžete po dané aerolince požadovat finanční kompenzaci.
Nařízení Evropské parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004
Znají to mnozí z vás – těšíte se na dovolenou, případně spěcháte do cílové destinaci kvůli pracovním povinnostem, a ejhle, letadlo má opravdu velké zpoždění letu. Člověk je pak velmi rozladěný a navíc musí uvažovat, jak takovou událost řešit. Jenže přesně tyto situace už řeší nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, která vám umožňuje alespoň získat jistou finanční kompenzaci. Z toho ovšem zároveň vyplývá, že let musí začínat, nebo končit na letišti členského státu Evropské unie. A navíc platí, že se musí jednat o leteckou společnost z Evropy.
Doplňujeme: mezi státy, na které se toto nařízení vztahuje, nejsou pouze členové EU, ale také další státy, konkrétně Švýcarsko, Norsko a Island.
Na jaké kompenzace za zpoždění letu máte nárok?
Ve většině případů se odlet zpozdí jen o několik hodin. Pak existuje nárok na občerstvení. Musíme zdůraznit, že na příčině, díky níž má letadlo zpoždění, absolutně nezáleží. Nárok máte tak jako tak. Na letišti byste měli konkrétně dostat vouchery na jídlo. Občerstvení by však mělo odpovídat době čekání. Pokud se budete domáhat zdarma čtyř chodů v nedaleké superluxusní restauraci, s největší pravděpodobností neuspějete. Při jakém zpoždění ale vlastně vzniká tento nárok?
- 2 hodiny u vzdálenosti do 1 500 km
- 3 hodiny u vzdálenosti od 1 500 do 3 500 km
- 4 hodiny u vzdálenosti nad 3 500 km
Někdy se stane i ta nepříjemnost, že je let odložen až na druhý den. Zatímco dříve cestující často přespávali přímo na letišti, v současné době mají díky výše zmíněnému nařízení nárok na ubytování. Taková kompenzace se přitom vztahuje rovněž na dopravu z letiště a nazpátek, ale také na stravu. Platí to i v případech, že dojde k úplnému zrušení letu a vy pak můžete čekat na nový spoj i několik dní. Je to sice velmi nepříjemné, alespoň však nebudete muset platit výdaje navíc.
Mohlo by vás zajímat: pokud z jakýchkoli důvodů nedojde k plnění nároků na občerstvení či ubytování, můžete vám vzniklé náklady vyúčtovat aerolince dodatečně. Stačí zaslat účtenku, případně tento krok učinit skrze zprostředkovatele či společnost, jež se zabývá ochranou spotřebitele.
Nárok na odškodnění za zpoždění letu
Výše zmíněné kompenzace nejsou jediné dva nároky, na které máte právo. Pokud totiž zpoždění přesáhne 3 hodiny, můžete zároveň po letecké společnosti požadovat odškodnění. Ovšem pozor! Nárok vzniká pouze v případě, že se nejedná o nepředpokládané události. Bude-li mít tedy některý cestující vážně zdravotní potíže, anebo bude let opožděn z důvodu špatného počasí, nárok nemáte. Na druhou stranu stávka zaměstnanců dané aerolinky či problémy s palubním personálem se mezi nepředpokládané události nepočítají. Výše odškodnění se přitom opět odvíjí od délky letu.
- 250 € u vzdálenosti do 1 500 km
- 400 € u vzdálenosti od 1 500 km do 3 500 km
- 600 € u v vzdálenosti nad 3 500 km
Jak získat finanční kompenzaci za zpoždění letu?
Co se týče občerstvení, to se většinou děje automaticky, tedy budete sami vyzváni, ať se dostavíte na přepážku. U ubytování byste už ovšem sami měli vyhledat zaměstnance, jež má na starosti váš let. Při uplatnění nároku na odškodnění za zpoždění letu musíte kontaktovat leteckou společnost a zažádat o finanční kompenzaci. K tomuto kroku je třeba formulář, letenka a palubní vstupenka, přičemž hodit se mohou i další náležitosti, ideálně potvrzení o zpoždění letu přímo z letiště. Často ale postačí i fotografie příletové tabule, na které se bude zpoždění zobrazovat. Pro úspěšné získání finanční kompenzace postupujte podle 4 hlavních kroků.
Doporučujeme: některé další informace a Formulář EU pro stížnost v českém a anglickém jazyce naleznete na webu Ministerstva průmyslu a obchodu. Abyste předešli zbytečným komplikacím, po vyplnění formulář určitě zašlete jako doporučenou zásilku!
Nenechte se odbýt, ale o odškodnění nežádejte ani zbytečně
Aerolinky se často snaží ze svých povinností vůči cestujícím vyvléknout. Argumenty mohou být různé, nicméně určitě se nenechte odbýt. Pokud se vám celá situace nechce řešit, existuje mnoho společností, kterým můžete váš případ vyřešit za vás, a to zhruba za čtvrtinu ze získané částky. Výhodou je, že nebudete nic platit předem a nic vás to stát nebude ani v okamžiku, pokud by celý případ dopadl ve váš neprospěch. Zvažte tedy, zda služeb takových agentur využít.
Jestliže dojde k zamítnutí vaší žádosti, nemusíte ještě házet flintu do žita. Jste-li stoprocentně přesvědčeni o tom, že máte plné právo na kompenzaci za zpoždění letu, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci (v případě tuzemských aerolinek), případně Evropské spotřebitelské centrum. Dejte si ale pozor na oprávněnost svých požadavků, neboť dle statistik bývá až 50 % žádostí neoprávněných. Pak totiž budete jen zbytečně ztrácet čas a energii.
Tip na závěr: vzhledem k tomu, že se odškodnění za zpoždění letu v mnoha ohledech odvíjí od vzdálenosti mezi místem odletu a příletu, měli byste ji znát naprosto přesně. K tomu může využít např. flight time calculator.
Zadavatel komerčního sdělení: PlanetaCestovani.cz