Negrelliho viadukt čeká osazování ocelové konstrukce. Přijede největší jeřáb v Česku
Rozsáhlá oprava Negrelliho viaduktu pokročí ve středu do další fáze. Společnost Strabag Rail, která je součástí sdružení na opravu celého
Rozsáhlá oprava Negrelliho viaduktu pokročí ve středu do další fáze. Společnost Strabag Rail, která je součástí sdružení na opravu celého mostu, osadí 8. května v podvečer nový ocelový most přes ulici Prvního pluku, po kterém vede trať od Libně přes Vltavu.
Ocelovou konstrukci, která váží 169 tun a má rozpětí 34 metrů, bude osazovat největší kolový jeřáb v České republice. Ten má nosnost 550 tun.
Na rozdíl od původního mostu, který firma demontovala loni v únoru, bude nový most pouze jednokolejný. Konstrukce nového mostu se bude skládat ze dvou příhradových nosníků s parabolickým horním pásem. Výrazným rysem konstrukce je její šikmost, neboli úhel křížení silnice a koleje na mostě, který činí 45,21 stupně. Svařování konstrukce probíhalo přímo na staveništi.
Samotné zvednutí konstrukce a její přesun na ložiska z plochy parkoviště u autobusového nádraží Florenc bude zahájeno v podvečerních hodinách a potrvá přibližně 5 hodin. Stavební firma naplánovala akci záměrně na den, kdy očekává slabší provoz. Kvůli bezpečnosti provozu v oblasti autobusového nádraží Florenc a bezpečnosti všech osob v prostoru stavby bude 8. května pro veřejnost uzavřeno parkoviště ve spodní části autobusového nádraží Florenc a také část ulice Prvního pluku. Chodník podél kasáren bude po většinu dne průchozí pro pěší, uzavřen však bude z bezpečnostních důvodů v průběhu osazování mostovky.
Oprava Negrelliho viaduktu probíhá od roku 2017, potrvá ještě do poloviny příštího roku. Zakázku za více než miliardu korun získalo sdružení firem Hochtief, Strabag Rail a Avers. Zakázka se prodražuje kvůli vícepracím, některé již opravené části musí stavaři opět zbourat. Celkové náklady dosáhnout zhruba 1,5 miliardy korun.
Negrelliho viadukt je nejdelším železničním mostem v Česku, měří 1,1 kilometru. Postavený byl před 160 lety, zásadní opravou od té doby nikdy neprošel. Památková ochrana přináší i jiné problémy: například most je relativně úzký pro dvoukolejnou trať a tak po něm nebude možné jezdit rychleji než šedesátikilometrovou rychlostí.