Přepracovat. Liberečtí krajští radní odmítají studii na „rychlý“ vlak do Prahy

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan SůraRychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

Liberecký kraj bude požadovat přepracování studie proveditelnosti pro zlepšení železničního spojení mezi Libercem a Prahou. Kraj požaduje, aby cesta vlakem

Liberecký kraj bude požadovat přepracování studie proveditelnosti pro zlepšení železničního spojení mezi Libercem a Prahou. Kraj požaduje, aby cesta vlakem z krajského do hlavního města trvala maximálně 60 minut. Studie zatím v nejoptimističtější variantě počítá se 77 minutami, nakonec ale bude spojení ještě delší.

Studie proveditelnosti zpracovávaná společnostmi AF-Cityplan a Metroprojekt navrhuje, že se má řešit modernizace pouze úseku z Prahy do Mladé Boleslavi, dál už ne.

Kraj však nadále požaduje vybudování nové trati v úseku z Prahy do Liberce s jízdní dobou maximálně 60 minut, a proto na SŽDC zašle zásadní připomínky. Kraj seznámí se stanoviskem také nového ministra dopravy.

Železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem České republiky je stejné jako před sto lety. Doba jízdy přes dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938. Všechna krajská města mají vlakové spojení z Prahou financované ministerstvem dopravy. Liberec jako jediné krajské město ne. Místo dalších studií a analýz potřebujeme už jasné rozhodnutí o konkrétní investici do modernizace železnice, aby už konečně mohly začít projekční práce. V moderním 21. století se nejedná o nikterak přehnaný požadavek, pokud jde o ekologickou konkurenci vůči individuální dopravě po silnici,“ uvedl hejtman Martin Půta.

Kraj se při jednání o dalším výstupu studie pozastavil i nad tím, jak se počítají kilometry na nové trase. „Na základě prověření obdrženého podkladu od zástupce Libereckého kraje byla zjištěna chyba v uvažované délce úseku Mladá Boleslav-Debř – Liberec (uváděno cca 84 km, ve skutečnosti cca 44 km), což se významně projevilo při přepočtu na měrné investiční náklady,“ uvádí se v zápise.

Studie neřeší zlepšení dálkové dopravy na relaci Praha – Liberec, ale soustředí se pouze na zlepšení příměstské dopravy v okolí Prahy. „Z našeho pohledu proto nebylo zadání studie splněno a budeme požadovat její přepracování. Svou kvalitou odpovídá spíše průměrně rozpracovanému dílu se závažnými nedostatky a není podle nás objektivní,“ dodal Jan Sviták, náměstek pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.

Liberecký kraj má největší připomínky k porovnání investičních a provozních nákladů. Na jeden investiční kilometr jsou měrné náklady nejmenší u varianty na území kraje (novostavba Turnov–Liberec, respektive novostavba Hodkovice nad Mohelkou – Liberec). Naopak varianty týkající se úseku Praha – Mladá Boleslav jsou v přepočtu na jeden investiční kilometr nejhorší. Kraj také nesouhlasí s prognózou počtu cestujících. Pro stanici Mladá Boleslav se dle studie čísla liší o zhruba 7 až 14 tisíc cestujících.

Pro kraj není akceptovatelné, že řešení všech posuzovaných variant spojení Praha – Liberec vždy nákladově obsahuje řešení úseku Praha – Mladá Boleslav v obou směrech. Ani jedna z tras přitom neposkytuje dostatečnou kapacitu pro žádané linky dálkové dopravy z Libereckého kraje do Prahy.

Tagy AF-Cityplan Liberecký kraj Metroprojekt Správa železniční dopravní cesty Top železniční spojení Praha - Liberec zrychlení trati Praha - Liberec
218 komentářů