ÚOHS definitivně zrušil obří tendr na 180 trolejbusů pro Prahu. Kritéria omezovala už tak malou konkurenci

Trh trolejbusů v Česku je podle antimonopolního úřadu nepříliš konkurenční.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna zamítl rozklad pražského dopravního podniku (DPP) proti rozhodnutí, které našlo chyby v soutěži na rámcovou dohodu na nákup až 180 kusů bateriových trolejbusů.
Na diskriminační zadávací kritéria si stěžoval turecký výrobce trolejbusů Bozankaya. Mlsna nyní rozhodnutí úřadu o zrušení soutěže definitivně potvrdil. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
DPP v soutěži s odhadovanou cenou 3,465 miliardy korun hledal dodavatele 90 dvanáctimetrových bateriových trolejbusů a 90 osmnáctimetrových bateriových trolejbusů. DPP si na organizaci soutěže najal plzeňskou firmu Advokátní kancelář Volopich, Tomšíček & spol. Rámcová smlouva měla být na pět let. O vítězi rozhodovala nejen cena, ale také nabídnutá záruka či u dodávek vozidel MHD nezvyklý parametr zkušenosti dodavatele.
Podle ÚOHS je však v unijní judikatuře taková možnost jednoznačně zapovězena. Zkušenosti dodavatele spadají podle směrnic do kvalifikace dodavatele, hodnoticí kritéria oproti tomu musí být vázána na předmět soutěžené veřejné zakázky. „Zjednodušeně řečeno tak platí, že co má být kvalifikací, nemá být hodnoceno,“ uvádí předseda Mlsna v rozhodnutí.
Předseda úřadu nyní podle něj závěry první instance bezvýhradně podpořil.
„V souladu s rozhodovací praxí v případech nákupu trolejbusů ve Zlíně a v Jihlavě úřad i v tomto případě konstatoval, že dodavatel Bozankaya může vystupovat v roli poddodavatele a je tedy oprávněn podat proti postupu zadavatele návrh. Úřad následně shledal problém jak v nastavení kritéria pro hodnocení kvality, tak v prokázání technické kvalifikace,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Nepříliš konkurenční trh
Za nezákonnou označil Mlsna také kumulaci požadavků zadavatele v souvislosti s referenčními zakázkami, kde dopravní podnik požadoval doložení dodávky alespoň 10 trolejbusů v rámci jedné zakázky v posledních 5 letech. Kromě toho však DPP požadoval, aby tyto trolejbusy měly dohromady průměrný roční nájezd nejméně 300 000 km.
Podle Mlsny je tato zadávací podmínka nedostatečně odůvodněná a neosvědčuje schopnost dodavatele dodat určité množství kvalitních trolejbusů v určitém čase.
Předseda ÚOHS také zdůraznil závěry správního soudu, že zadavatel má zohledňovat podmínky na trhu. V případě nepříliš konkurenčního trhu dodávek trolejbusů v Česku, měl zadavatel postupovat tak, aby příliš přísnými zadávacími podmínkami tento stav dále neprohluboval.
Nové trolejbusy DPP potřebuje pro postupnou elektrifikaci části autobusových linek. Předchozí zakázku na nové trolejbusy pro Prahu získala právě Bozankaya. Tendr trval několik let, jelikož proti účasti a vítězství tureckého výrobce opakovaně protestovala Škoda Electric. Ta byla po vyřazení Bozankaye pravděpodobně také jediným účastníkem nyní zrušeného tendru.