obnoveny

Hladíkovo dědictví. Stát tají, jak může jeho nečekaný verdikt zpozdit novou silnici mezi Turnovem a Jičínem

Vizualizace silnice I/35 Ohrazenice - Úlibice. Foto: ŘSDVizualizace silnice I/35 Ohrazenice - Úlibice. Foto: ŘSD

Nový ministr Petr Macinka uvedl, že bude hledat cestu, jak rozhodnutí předchůdce zvrátit. Není však jasné, zda to je vůbec možné.

Podle nového ministra životního prostředí Petra Macinky zlomyslná schválnost, podle odpůrců stavby nejcennější vánoční dar.

Ani déle než týden poté, co exministr životního prostředí Petr Hladík zrušil těsně před koncem ve funkci několik let staré souhlasné stanovisko se stavbou silnice I/35 Ohrazenice – Úlibice (zjednodušeně řečeno Turnov – Jičín) není jasné, jak moc zásadní vliv bude mít verdikt na přípravu stavby.

Deník Zdopravy.cz se pokusil u ministerstva životního prostředí zjistit, jaké existují proti rozhodnutí opravné prostředky a na základě čeho se ministr takto rozhodl. Neúspěšně. „Rozhodnutí stále nebylo podateli podnětu (resp. jeho právnímu zástupci) doručeno, je proto opravdu třeba vyčkat s poskytováním jakýchkoli informací až na toto doručení,“ odpověděla mluvčí ministerstva Veronika Krejčí.

Hladík na dotazy zaslané textovou zprávou neodpověděl. Macinka při svém nástupu do čela resortu uvedl, že bude hledat kroky, jak rozhodnutí zvrátit.

Přípravy běží

To, co veřejnost a hlavně Ředitelství silnic a dálnic jako investora nyní zajímá nejvíce, je především možnost opravného prostředku. Do přípravy silnice investovalo již stovky milionů korun, běží potřebné průzkumy.

Odpor proti stavbě vede koalice spolků SOS Český ráj, za kterou mluví Jan Piňos. Ten je české veřejnosti znám hlavně z roku 2008, kdy vedl odpor proti stavbě radaru v Brdech. BIS tehdy ve své zprávě uvedla, že proti radaru v Brdech vystupovalo hlavně Rusko.

Právní zástupce koalice spolků Miloš Tuháček, který si dosud podle ministerstva rozhodnutí nevyzvedl, na stránkách SOS Český ráj uvádí, že proti verdiktu ministra neexistuje opravný prostředek. „Ustálený právní výklad správního řádu a soudního řádu správního neumožňuje podat žalobu ani rozklad proti rozhodnutí ministra, kterým bylo zrušeno závazné stanovisko EIA. ŘSD tedy nebude moci dále pokračovat v procesu povolování stavby silnice I/35 Českým rájem, pokud nezíská nové závazné stanovisko EIA,“ tvrdí Tuháček.

Jeho tvrzení nelze nyní jakkoliv ověřit, protože ministerstvo není schopné rozhodnutí zveřejnit. Nechce ani uvést, jak rozhodovala rozkladová komise. Spolky tvrdí, že stanovisko EIA o vlivu stavby na životní prostředí je nezákonné.

Případné definitivní zrušení stanoviska by znamenalo zpoždění všech plánů o několik let.

Ministr v demisi zrušil čtyři roky starý souhlas s novou silnicí mezi Turnovem a Jičínem

Odpůrci silnice, která vyvede tranzitní dopravu z obcí, zpochybnili kvalitu a zákonnost posudku o vlivu stavby na životní prostředí z roku 2021. Tehdy se proti rozhodnutí nijak neodvolali, své aktivity zahájili až loni. Přišli s novým znaleckým posudkem, podle kterého původní materiál pro ŘSD opomněl některé zvlášť chráněné druhy.

ŘSD rozdělilo stavbu silnice mezi křižovatkou Ohrazenice po křižovatku Úlibice na čtyři úseky, které se projekčně připravují. Část trasy bude čtyřproudá komunikace, část střídavý třípruh. Součástí stavby je i nový přivaděč ke křižovatce Zelený háj, který výrazně zlepší dopravní napojení Semilska. Do přípravy na popud obcí ŘSD zapojilo krajinného architekta a Českou geologickou službu.

Trasa I/35 Ohrazenice - Úlibice. Foto: ŘSD
Tagy I/35 I/35 Ohrazenice -Úlibice Ministerstvo životního prostředí NIMBY SOS Český ráj
24 komentářů