Obrazem: Autojeřáby snášejí z mostu Šmejkalka na D1 až padesátitunové bloky

Most Šmejkalka je nejstarším využívaným objektem na dálnici D1. Jeho stavba probíhala od roku 1939 do roku 1949.
Generální oprava mostu Šmejkalka na dálnici D1 dospěla v první polovině prosince po 2,5 letech od začátku rekonstrukce a půl roku od omezení provozu k demoličním pracím.
Šmejkalka jsou de facto dva obloukové mosty vedle sebe. Při opravě budou zachovány oblouky spodní stavby, které vznikly ve 40. letech a které diagnostický průzkum vyhodnotil jako vyhovující pro další využití. Projdou sanací.
Demolice nosné konstrukce, která bude kompletně vyměněna, právě začala. Zbourána bude vždy polovina mostu, přičemž první na řadě je směr na Prahu.
„Některé části, které mohou mít až 50 tun, budou snášeny pomocí autojeřábů. Prostor nad obloukem bude demolován a zároveň proběhne jeho výstavba tak, aby nedošlo k nežádoucímu odlehčení oblouku. Část odřezávaných konstrukcí bude na zem snášena autojeřáby nebo bude využita jako protizátěž na jiných částech konstrukce,“ uvedla na Facebooku společnost Strabag.
Stavba byla zadána v režimu Design&Build. Vítězné sdružení Strabag/Pragoprojekt tak mohlo přijít s návrhem řešení rekonstrukce. Oproti původním předpokladům se tak upustilo od stavby provizorního mostu, převádění provozu během stavby musí zvládnout stávající konstrukce. Cena činí 965 milionů korun bez DPH.
Na demolici se podílí společnost Pavel Švestka. „Jednotlivě odřezané bloky snášíme kolovými jeřáby LTM1650-8.1 a LTM1400-7.1. Po Novém roce se do mostu zakousnou i naše demoliční rypadla,“ uvedla na svých facebookových stránkách. Podle Strabagu demolicí vznikne přibližně 10 tisíc tun materiálu, který se z části zapracuje zpět do stavby. „Vše jede podle harmonogramu,“ dodal Strabag.
První přípravné práce začaly v létě 2023, uvedení opraveného mostu do plného provozu plánuje Ředitelství silnic a dálnic na rok 2027. Provoz na mostě je veden ve zúžených pruzích v režimu 2+2, řidiči musejí počítat se zdržením v obou směrech.
Z historie mostu Šmejkalka (zdroj ŘSD)
Most Šmejkalka překlenuje ve výšce 46 metrů potok Šmejkalka (někdy od soutoku označovaný jako Hrusický potok) a údolí mezi Senohraby a Turkovicemi. Je nejstarším využívaným objektem na dálnici D1. Stavba mostu probíhala od roku 1939 do roku 1949. Pravý oblouk pod jízdními pruhy směr Brno byl vybetonován v roce 1941, levý oblouk ve směru na Prahu byl proveden s odstupem pěti let v roce 1946. Délku výstavby přitom výrazně ovlivnila 2. světová válka, během níž byla stavba přerušena. Po válce byla stavba nosné konstrukce mostu dokončena. Jako poslední byla v roce 1948 provedena izolace mostu a v roce 1949 potom kamenná rovnanina za opěrami.
V rámci přípravy stavby dálnice D1 byly v šedesátých letech provedeny ověřovací výpočty a návrhy pro začlenění mostu do stavby dálnice. Jednalo se zejména o statické analýzy a předprojektovou přípravu. V roce 1969 byla dokončena projektová dokumentace pro úpravu mostu na požadavky výstavby dálnice D1 a v roce 1973 byly zahájeny stavební práce na úpravách nosné konstrukce (zesílení částí nosné konstrukce, úprava prostorového uspořádání na mostě a předpolích), které byly dokončeny v roce 1977. Následně byl most uveden do provozu v rámci zprovoznění dálnice D1 z Prahy do Brna.
V roce 1991 proběhla celková oprava mostu a následně na mostě již probíhala pouze jeho běžná provozní údržba. Jeho současná rekonstrukce je největší za celou jeho historii.







