obnoveny

Lítačku si Praha přeprogramuje sama. Nová verze má být pro lidi přívětivější, vyhledávání se sjednotí

Škoda 52T před první jízdou s cestujícími. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýŠkoda 52T před první jízdou s cestujícími. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Nová verze aplikace by měla být hotova příští rok na podzim.

Podle nového pražského radního pro dopravu Jaromíra Beránka čekají aplikaci Lítačka velké změny. „Už pracujeme na nové aplikaci PID Lítačka 2.0,“ řekl radní již dříve v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz.

Přeprogramování se týká jádra aplikace, vylepšit by se však mělo i uživatelské rozhraní. Beránek je členem dozorčí rady městské firmy Operátor ICT, která Lítačku vyvíjí a spravuje.

V podcastu technologického magazínu Lupa nyní člen představenstva této společnosti Benedikt Kotmel popsal, na jakých změnách konkrétně vývojáři pracují.

Lítačka má podle něj nyní okolo 1,9 milionu uživatelů v Praze a ve Středočeském kraji. Denně je to 200 tisíc unikátních uživatelů. Hlavní segmenty aplikace, jako je nákup jízdenek nebo vyhledávání spojení, podle Kotmela rostou meziročně o 30 procent. Nejrychleji je tomu však u plateb za parkování.

Z hlediska přibývání funkcionalit se aplikaci daří, ale bohužel prostě narazila na svůj technický dluh. Ta aplikace byla postavená na nákup jízdenek a vyhledávání. Nyní čelí úplně jiným datovým objemům a skutečně se musí kompletně přepsat. Držíme ji tak, aby fungovala, ale museli jsme pozastavit přidávání nových funkcionalit,“ uvedl vývojář.

Aplikace podle něj není modulární. „To znamená, že pokud děláme změny, tak to má dopady do jiných částí aplikace, což rozhodně není žádoucí. A to právě vyústilo i v problémy, které aplikace měla od února, kdy se spustila nová funkcionalita parkování,“ popsal Kotmel.

Lítačka by se měla přejmenovat, cizinci názvu nerozumí. Prodej jízdenek je zastaralý, řekl nový šéf pražské dopravy

Kromě refaktoringu prochází aplikace ještě jednou změnou. „Přecházíme na kompletně interní vývoj tak, abychom si tu aplikaci vyvíjeli sami,“ řekl v podcastu Kotmel.

Naším cílem je tu aplikaci co nejrychleji přepsat se stejnými funkcionalitami a tím ji dostaneme pod kontrolu interního týmu a můžeme začít přidávat další funkcionality,“ popsal konkrétní proces projektový manažer.

V rámci změn se sjednotí design jednotlivých funkcionalit a sjednotí se také intermodální a klasický vyhledávač tras, který nyní dodává externí dodavatel. Nákup jízdenek a kupónu by se zároveň měl zjednodušit, protože systém zón při cestách do Středočeského kraje je pro řadu uživatelů v aplikaci nepřívětivý.

Intermodální vyhledávač tras je podle Kotmela lepší z důvodu započítání zpoždění spojů přímo do požadované trasy, zatímco klasický vyhledávač o zpoždění pouze informuje.

Nová produkční verze aplikace by měla být podle Kotmela hotova příští rok na přelomu třetího a čtvrtého kvartálu, kdy bude moci „jít teoreticky ven“. Problematický ovšem bude případný souběh se stávající verzí a výběr okamžiku, kdy se původní verze vypne, aniž by to naštvalo její uživatele.

Radní pro dopravu Jaromír Beránek také pro Zdopravy.cz uvedl, že by si přál, aby se aplikace přejmenovala a jejímu názvu rozuměli i zahraniční návštěvníci.

Tagy aplikace mobilní aplikace OICT PID Lítačka vyhledávání spojení
8 komentářů