obnoveny

Seriál: Trať Meziměstí – Mieroszów drží turistické vlaky do Adršpachu. Ale i ty si teď dají pauzu

Stanice Mieroszów v březnu 2013. Autor: Michal Roh/ČD CargoStanice Mieroszów v březnu 2013. Autor: Michal Roh/ČD Cargo

V minulosti tudy projelo v nákladních vlacích i 20 tisíc tun rýže za rok. Poslední zásilka ČD Cargo tudy do Polska vstoupila v roce 2018.

Doba, kdy v Meziměstí stály naložené nákladní vlaky čekající na odjezd do Polska, je už dávno pryč. Železniční cargo tu ještě před čtvrt stoletím provezlo 10 tisíc nákladních vozů. Letos tu nejel už ani jeden.

A tak kdysi významná mezinárodní železniční trať slouží v posledních letech už jen sezonním turistickým vlakům, které využívají hlavně polští turisté při výletech do Adršpašsko-teplických skal. V novém grafikonu na rok 2026 je však už nenajdete. Provoz se tu na několik let zcela zastaví. Pak by ale mohlo přijít velmi zajímavé oživení provozu.

Přinášíme vám další díl seriálu, kde mapujeme aktuální provoz na tratích, kde se pravidelná osobní doprava už zcela nebo téměř zastavila.

„Po trati Meziměstí – Mieroszów projelo letos od 1. ledna do 30. listopadu 182 osobních vlaků dopravce GWTR. V loňském roce to bylo celkem 168 osobních vlaků téhož dopravce. Jiné vlaky tady nejely,“ popisuje strohou statistiku zdejšího provozu Dušan Gavenda ze Správy železnic.

GW Train Regio je tak jediným dopravcem, jenž trať využívá. Zajišťuje provoz vlaků Vratislav Adršpach, který se rozjel poprvé koncem dubna 2018. „Vlaky jsou vytížené hlavně v souvislosti s počasím, je-li slunečno a letní prázdniny, tak je první vlak z Vratislavi do Adršpachu plný. Cestující i stojí a vlak je posilován o druhou soupravu, celková kapacita je tak až 600 cestujících,“ popisuje Jan Ivanko, vedoucí střediska Královéhradecko dopravce GW Train Regio.

Pokud prší, je vlak využitý méně, ale nikdy prý není podle dopravce poloprázdný. Vlak v opačném směru vezoucí české turisty do Polska, je využíván podstatně méně. Letošní sezóna tu byla poznamenána výlukami trati v Polsku, což znamenalo pro přeshraniční spoje také předčasný konec sezony s koncem letních prázdnin.

Zájem cestujících si však nepochvaluje jen dopravce, ale i objednavatel vlaků na českém území, tedy Královéhradecký kraj. Proč ale tyto vlaky v novém jízdním řádu už nenajdeme? „Bude probíhat výluka v úseku Mieroszów – Boguszów-Gorce Wschód, a to z důvodu rozsáhlé rekonstrukce tunelu poblíž zastávky Unisław Śląski. Po ukončení výluky se spoje vrátí. Předběžný termín ukončení výluky se dle sdělení Úřadu maršálka Dolnoslezského vojvodství odhaduje na prosinec 2027, vlaky by se tedy vrátily v v jízdním řádu 2028,“ říká mluvčí Královéhradeckého kraje Daniel Lechmann. O rozšíření nebo omezení provozu těchto spojů kraj neuvažuje, budou dál jezdit v dnešní rozsahu.

Na spojích Vratislav Adršpach zajíždí do Česka polská motorová jednotka SA 134 dopravce Koleje Dolnośląskie, na české straně je dopravcem GW Train Regio. Tedy vcelku moderní vozidlo na trati, která potřebuje nutně opravu. Jaký je vlastně její stav očima dopravce, který tu jezdí?

„V rámci možností dobrý, až na výše uvedený tunel na polské straně. Pravdou také je, že uvedení do stavu odpovídajícímu 21. století si vyžádá ještě hodně finančních prostředků. Nízká traťová rychlost 70 km/h a 50 km/h v úseku Teplice nad Metují – Adršpach, zastaralá nástupiště s nízkou nástupní hranou, kromě Meziměstí, Teplic nad Metují města a Adršpachu, chybějící zabezpečovací zařízení na některých přejezdech, absence informačního systému na zastávkách … to není v dnešní době dostatečné,“ domnívá se Jan Ivanko. Ovšem jedním dechem dodává, že ještě před rokem nebyly v Polsku výjimkou úseky s rychlostí jen 30 km/h.

Tohle jsou však spojené nádoby. Aby někdo investoval do lepší infrastruktury, musí tu jezdit víc vlaků. A ty nákladní to podle všeho už nebudou.

Stanice Mieroszów v březnu 2013. Autor: Michal Roh/ČD CargoKinematovlak ČD zachycený při průjezdu Mieroszówem (květen 2014). Autor: ČD Cargo/Michal Roh.Ucelený vlak plechů z přístavu Koper do stanice Katy Wroclawskie přes PPS Meziměstí (2014). Autor: Michal Roh/ČD CargoMotorové jednotky SA 134 dopravce Koleje Dolnoslaskie projíždějí v dubnu 2018 přes státní hranici v Meziměstí. Autor: Michal Roh/ČD Cargo

Cargo se odstěhovalo do Lichkova

Nákladní doprava je tu podle dopravců minulostí. Zásilky ČD Cargo jezdily ve větší míře přes hraniční přechod v Meziměstí ještě v roce 2013. Tehdy tu do Polska odjelo více než 400 vozů, především s železným šrotem a hutními výrobky. V opačném směru to bylo 140 vozů, v nichž byste našli 5 tisíc tun amoniaku, hnojiv a dřeva.

„Provoz hraničního přechodu byl omezen pouze na vybrané dny v týdnu a poslední zásilka ČD Cargo tudy do Polska vystoupila v roce 2018. Šlo o dvě prázdné cisterny. Proč není přechod využíván ve větší míře i dnes? Důvodem je především dostatečná kapacita ostatních hraničních přechodů, zejména v Lichkově a Bohumíně spolu s lepším stavem infrastruktury na polském území. Samozřejmě velkou roli hraje i náročnost a nákladovost vozby na sklonové náročné trati z Týniště nad Orlicí do Meziměstí, kde byly vlaky vedeny několika lokomotivami nezávislé trakce,“ vzpomíná Michal Roh z ČD Cargo.

Elektrizaci Lichkova nemohlo Meziměstí v nákladní dopravě konkurovat. A dokonce se příliš nehodí ani pro nákladní odklony. Při výlukách tratě přes Lichkov dnes jezdí nákladní vlaky přes Bohumín nebo Petrovice u Karviné. Na kilometry je to dál, na peníze to ale vyjde levněji. Má to svou logiku, na polské straně jsou v těchto místech kapacitní modernizované a sklonově příznivější tratě. Ostatně právě proto není ani kapacita Lichkova využitá na maximum.

„Nahlédneme-li do historických statistik, zjistíme, že v roce 2000 vystoupilo přes Meziměstí do Polska téměř 10 tisíc vozů, což představuje více než 120 tisíc tun zboží. Vozil se například živec, dřevěné desky, různé chemické produkty nebo keramické dlaždice. V opačném směru do České republiky byl počet vozů v tomto roce ještě vyšší – zhruba 13 tisíc vozů reprezentujících přes půl milionu tun zboží. Především hnojiv, dřeva, soli, chemických produktů, ale také třeba rýže do Roudnice nad Labem. Té tu tehdy projelo více než 20 tisíc tun,“ vypočítává Michal Roh z ČD Cargo.

Využíván byl tento přechod rovněž pro návrat prázdných autovozů po vykládce v Polsku. Setkat jste se tu mohli v některé dny i se dvěma páry nákladních vlaků. Předávka mezi dopravci probíhala v Meziměstí, do Polska odjížděly vlaky s lokomotivami PKP či později PKP Cargo.

Historická data a budoucnost

Ještě zajímavější jsou však historická data z archivů ČD Cargo. V roce 1929 tudy přijelo na nákladních vlacích 401 tisíc tun zboží mířícího do Československa a 23 tisíc tun tranzitního zboží. Většinu z toho tvořil dovoz koksu a černého uhlí (180 tisíc tun), časté byly tehdy i zásilky bavlny. Naopak od nás za hranice tu v roce 1929 odjelo 28 tisíc tun zboží jako export z Československa a 8 tisíc tun tranzitních zásilek. Nejčastěji šlo o písek.

Na první pohled by se mohlo zdát, že člověk čte nekrolog této trati. Ale tak to není. Sice tu teď v dalších letech nepojede nejspíš ani kolo kvůli výluce v Polsku, ale pak by se mohlo všechno změnit. Vrátí se turistické vlaky, ale existuje také plán na rychlé mezinárodní spojení pro cestující.

V roce 2021 uzavřel Královéhradecký kraj a Dolnoslezské vojvodství memorandum o spolupráci v oblasti dopravní infrastruktury a veřejných služeb v přepravě cestujících, v němž najdeme i cíl zavést přímé vlakové spojení Hradec Králové – Náchod – Meziměstí – Mieroszów – Wałbrzych – Vratislav.

„Ve spolupráci s kolegy z Dolnoslezského vojvodství jsme nyní ve fázi přípravy jízdního řádu, analyzujeme možnosti smluvního zajištění, tedy dopravce a vozidla a také jednáme se správci infrastruktury. Bude se jednat o celoroční každodenní provoz v rozsahu čtyř párů spojů denně. Předpokládáme, že by provoz na této lince mohl být zahájen v prosinci 2028 nebo 2029,“ říká mluvčí kraje Daniel Lechmann. Ovšem zároveň upozorňuje, že tento termín může ještě řada okolností ovlivnit, není tak stoprocentní.

Rozhodně tu ale je šance na oživení provozu. Tak uvidíme za tři roky.

Tagy seriál opuštěné tratě trať Meziměst í –Mieroszów
14 komentářů