obnoveny

Podcast: Létat s Boeingem pro Ryanair je prostě splněný sen, říká pilotka Denisa Šteckerová

Pilotka Ryanairu Denisa Šteckerová. Pramen: Archiv Denisy ŠteckerovéPilotka Ryanairu Denisa Šteckerová. Pramen: Archiv Denisy Šteckerové

Jak se stát pilotem? Začněte zdravotní prohlídkou a pak už je to jen o tom se přihlásit do letecké školy, mít finance, být pilný a jít si za tím.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je pilotka společnosti Ryanair Denisa Šteckerová, kterou můžete znát z Instagramu, kde vystupuje jako @pilotdenisa. S Boeingy 737 bázovanými v Praze létá především po Evropě, ale potkat ji můžete i na lince do Jordánska. To je ostatně nejvzdálenější destinace, kam pražští piloti s letadly z Prahy létají.

V Boeingu začínala při studiu na vysoké škole jako letuška a už tehdy si přála být jednou v kokpitu. Zakousla se do přípravy, absolvovala pilotní školu, sama si zajistila potřebné kurzy, a nakonec se jí tenhle sen splnil.

Pilotka Denisa Šteckerová. Foto: Ondřej Kubala

Pilotka Denisa Šteckerová. Foto: Ondřej Kubala

Zalétám si hodně. Střídáme se, jsme tým. Nikdy jsem necítila, že by někdo byl výš a někdo níž. Před letem si rozdělíme role, kdo je pilot letící a kdo pilot monitorující. Záleží, jak se domluvíme. Pilot letící má na starost řízení letadla. Provádí vzlet, přistání, za letu ovládá autopilota a všechny úkony s tím spojené. Pilot monitorující komunikuje s řízením letového provozu, kontroluje letový plán, má na starost kontrolu paliva za letu a podobně,“ vysvětluje v podcastu Denisa Šteckerová.

Práci pro Ryanair by neměnila. Hlavně kvůli pravidelnému rozpisu práce na dlouho dopředu. „Máme pravidelný režim a jasný plán. Jsme pět dní v práci a pak máme čtyři dny volna. To bych řekla že je jedna z největších výhod Ryanairu, můžete pak mít balanc mezi prací a svým běžným životem,“ popisuje Denisa Šteckerová, mezi jejíž nejoblíbenější letiště patří Košice. Proč zrovna ty si můžete poslechnout v rozhovoru třeba zde na stránce.

Podle Denisy se zkušenosti stevardky pro piloty a kapitány hodí. Člověk pak má z kokpitu prý víc pochopení pro to, co se děje vzadu mezi cestujícími. „Létala jsem jako letuška pro Smartwings. Takže nelétáte jen po Evropě, a setkáte se s různými kulturami na palubě i více či méně ortodoxními vyznáními. Někdy je těžké se s tím jako žena vypořádat. V některých zemích neuznávají ženy. Když pak takovému pasažérovi řeknete, zapněte si bezpečnostní pás, nebude vás respektovat a neposlechne. Byly případy, kdy jsme museli volat kapitána, aby si takový cestující pás zapnul,“ vysvětluje v rozhovoru Denisa Šteckerová.

Detailně se věnujeme cestě člověka, který si létání zamiluje, celou leteckou školou. Co všechno musí budoucí pilot absolvovat? Jak jsou kurzy náročné? Kolik zkoušek musíte složit? A co je potřeba k tomu, abyste měli šanci se stát piloty velkého dopravního letadla? „Ze začátku pro mě byla nejtěžší technická stránka letadla, nicméně to se časem stalo jednodušší. Ale takový předmět obecná navigace, tam je opravdu hodně počítání. Musíte mimo jiné počítat třeba gridovou navigaci, která se počítala dříve na letech kolem severního pólu. To bylo hodně brečení,“ vzpomíná Denisa Šteckerová. Miluje cestování, hory a také ráda cvičí, protože pilot dlouhé hodiny sedí a sedí.

Poslechněte si celý rozhovor o tom, jak náročná cesta je od stevardky na palubě po pilotku v kokpitu dopravního letadla. Můžete si ho pustit zde na stránce nebo také na Spotify, Apple Podcasts či Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
7. minuta: Příprava pilota před letem.
15. minuta: Zkušenosti Denisy Šteckerové s prací letušky.
20 minuta: Jak se stát pilotem od samotného začátku.
31. minuta: Jak si dnes vybírají velké aerolinky své piloty.
37. minuta: Práce RADIO a AFIS dispečerky na menších letištích.
41. minuta: Denisa Šteckerová odpovídá na dotazy čtenářů.

Tagy Denisa Šteckerová Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz Ryanair
Žádné komentáře