obnoveny

Poslední úsek trati na letiště získal zelené razítko. Tunely povedou 83 metrů pod Střešovicemi

Vizualizace tunelů na Praze 6. Pramen: Správa železnicVizualizace tunelů na Praze 6. Pramen: Správa železnic

Zahájení výstavby nové trati mezi Dejvicemi a Veleslavínem se plánuje v roce 2028.

Správa železnic získala kladné stanovisko k posudku vlivu na životní prostředí (EIA) pro klíčový úsek chystané modernizace železniční trati z Prahy do Kladna s novou odbočkou na Letiště Václava Havla (PRAK). Vyplývá to z informací registru EIA ministerstva životního prostředí.

Jde o úsek Dejvice – Veleslavín tvořený převážně tunely. Ten byl z celého projektu posledním, kterému ještě zelené razítko chybělo. Ostatní úseky projektu PRAK jsou již ve vyšším stádiu schvalovacího procesu, první modernizovaná část z Masarykova nádraží až k Výstavišti je již zprovozněna.

Úseky modernizace železnice z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště (PRAK) Zdroj: SŽÚsek projektu PRAK Dejvice - Veleslavín. Zdroj: SŽ

Jde o další výrazný posun v přípravě modernizace, v uplynulých dnech SŽ zároveň získala pravomocné stavební povolení i na úsek Ruzyně – Kladno. Na jeho zdvojkolejnění je již vysoutěžen zhotovitel, povolení se zdrželo kvůli námitkám, které byly nyní zamítnuty.

Obrazem: Námitky zamítnuty. Modernizace trati z Ruzyně do Kladna má povolení, čeká se na finance

Boj o tunely

Podle dokumentace EIA stavba úseku Dejvice – Veleslavín představuje soubor tří propojených tunelů. U obou portálů budou hloubené dvoukolejné tunely propojené dvěma jednokolejnými raženými troubami. Tunely na východním konci navážou na novostavbu podzemní stanice Praha-Dejvice a na západním konci na novostavbu stanice Praha-Veleslavín.

Všechny varianty, včetně zvolené varianty JIH ÚVN jsou v plánku zde.

Celý úsek od Výstaviště do Veleslavína přitom procesem EIA prošel už před 15 lety a kladné stanovisko bylo několikrát prodlouženo. Trať původně měla vést po povrchu a být už dávno hotová. Především na Praze 6 se ale proti ní vzedmula vlna odporu a i po zapuštění tratě pod zem se „bojovalo“ o každý metr na sever či na jih. Původní stanovisko EIA tak bylo možné využít pouze pro úsek Výstaviště – Dejvice, kde nedošlo k zásadním změnám.

Až stometrové vrty mezi vilkami. Ve Střešovicích začal průzkum pro tunely tratě na letiště

Nakonec se našla shoda na tunelové variantě JIH, která vede pod Ústřední vojenskou nemocnicí, kostelem sv. Norberta a ulicí Pod Hradbami. Jde o nejhlubší trasu. Místy trať povede až 83 metrů pod povrchem, téměř tři čtvrtiny raženého úseku budou hlouběji než 50 metrů pod zemí.

Správa železnic přitom variantu JIH v rámci vypořádání námitek ještě upravila a pod označením varianta JIH ÚVN ji v úseku pod vojenskou nemocnicí posunula až o 80 metrů. Korekce proběhla kvůli podzemním objektům nemocnice s přístroji na onkologickou léčbu.

Nereálný harmonogram

V trase úseku probíhal letos inženýrskogeologický průzkum. Ten přinese podrobné informace o podloží a stane se podkladem pro navazující povolovací proces.

Převedení železnice pod zem uvolní koridor stávající trati. Na jejím místě vznikne zelená radiála, která bude sloužit jako prostor pro volný čas a stane se novou spojnicí Dejvic a Divoké Šárky pro chodce a cyklisty.

Zahájení výstavby nové trati mezi Dejvicemi a Veleslavínem se plánuje v roce 2028. Harmonogram dostavby celé trati z Prahy do Kladna a na letiště počítá stále s rokem 2030. Konkrétně v případě tunelového úseku pod Střešovicemi se však tento rok zprovoznění již nejeví jako reálný.

Na letiště vlakem již brzy? Vedoucí přípravy tratě popisuje pokroky i problémy všech úseků

Železniční trať Praha – Letiště – Kladno má zlepšit dopravní propojení mezi hlavním městem, letištěm a regionem Kladenska. Každý den cestují z této oblasti do metropole desítky tisíc lidí a dlouhá desetiletí chystaná modernizace železničního spojení jim má nabídnout rychlejší, pohodlnější a ekologičtější alternativu.

V rámci projektu dojde k zdvojkolejnění a elektrifikaci stávající trati mezi Prahou a Kladnem, součástí bude také výstavba šesti nových stanic a zastávek.

Vše o trati z Prahy na letiště a do Kladna. Nově spuštěný portál dává prostor místním i zvědavcům

Tagy Dejvice-Veleslavín PRAK trať na letiště
17 komentářů