kmax

Úřad povolil komerční vlaky do Plzně. Plány Leo Express se nelíbí Arrivě, proti je i ministerstvo

Nová jednotka 26 Ev pro Arrivu. Foto: Škoda GroupNová jednotka 26 Ev pro Arrivu. Foto: Škoda Group

Leo Express chce nabídnout mezi Prahou a Plzní šest párů vlaků denně.

Společnost Leo Express může podle názoru Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začít od příštího prosince jezdit na trase z Prahy do Plzně. Úřad se domnívá, že jeho služby neohrozí provoz jiných linek, které na této trase objednává stát. Zatím jsou dopravcem na této trase České dráhy drah, od prosince 2028 většinu spojů mezi těmito městy převezme společnost Arriva vlaky.

O prvostupňovém rozhodnutí informoval úřad v tiskové zprávě. Na ÚOHS se obrátila společnost Arriva vlaky. Úřad tak musel provést takzvaný test hospodářské vyváženosti. Ten má ukázat, zda nová služba provozovaná na komerční riziko dopravce neohrozí provoz jiných linek, které na trase objednává stát.

„Podle závěrů ÚOHS nebude v souvislosti s novými službami na žádném úseku dráhy ohrožena hospodářská vyváženost osobní drážní dopravy provozované na základě smluv o veřejných službách v přepravě cestujících,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Podepsáno. Expresy a rychlíky na západ převezme od prosince 2028 Arriva

Arriva vlaky vyhrála soutěž na provoz dálkových vlaků na linkách Ex6 Praha – Plzeň – Cheb a R16 Praha – Plzeň – Klatovy (– Železná Ruda), kterou vypsalo ministerstvo dopravy. Smlouvu podepsal dopravce letos. V kalkulaci ale dopravce nepočítá s tím, že stát na trasu pustí jiného dopravce. Ten si může vybrat jen nejatraktivnější časy. Nemusí ale pokrývat celodenní provoz i v době, kdy jsou vlaky prázdné a ztrátové. V oboru se tomuto často říká vyzobávání rozinek.

Jedna z dvanácti plánovaných linek Leo Express

Linka do Plzně je jednou z dvanácti, kterou chce Leo Express začít příští rok provozovat. Dopravce plánuje jezdit mezi Prahou a Plzní šestkrát denně každým směrem. Firma si v minulosti podala několik žádostí o provoz nových linek, které nikdy nezahájila.

Jadran, Balt i Severní moře. Leo Express odhalil velké plány na další expanzi, chce až 12 nových linek

„Úřad ve své analýze vycházel primárně ze základu stanoveného z nasmlouvaných příjmů potenciálně ohrožených linek na období jízdního řádu 2028/29. Dále provedl odhad ovlivněných cestujících, který byl založen na poměru společných stanic nové služby se službou v závazku k celkovému počtu stanic obsluhovaných službou v závazku. V dalším kroku byl stanoven vliv nových služeb na ohrožené linky vycházející z celkové kapacity vlaků nové služby a služby v závazku,“ popsal průběh testu Švanda. Z těchto dat pak počítal odhadovanou ztrátu na linky v závazku.

„Po posouzení všech finančních i nefinančních dopadů nové služby Úřad u existujících smluv o veřejných službách v přepravě cestujících neshledal podstatný negativní dopad, pro který by Úřad měl důvod oznamovateli odepřít nebo omezit právo na přístup k železniční infrastruktuře,“ dodal Švanda. Podle úřad dojde ke zvýšení nabídky spojení a komfortu cestujících.

Podle informací deníku Zdopravy.cz poslalo negativní vyjádření k plánu Leo Express i ministerstvo dopravy. To si provoz linek na této trase objednává a platí.

Arriva zatím zvažuje, jaké kroky dál podnikne, může podat rozklad. „S rozhodnutím, které zatím není pravomocné, se musíme podrobně seznámit. Poté zvážíme další kroky,“ řekl mluvčí Arrivy Jan Holub.

Tagy Arriva vlaky České dráhy Ex6 LEO Express R16 test hospodářské vyváženosti ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
49 komentářů