kmax

Mýto bude plošné, na dálnice přispějí i elektromobily. Ministr Bednárik v prvním rozhovoru popisuje své plány

Ministr dopravy Ivan Bednárik. Foto: MD ČRMinistr dopravy Ivan Bednárik. Foto: MD ČR

Nový ministr v rozhovoru také popisuje, co jsou podle něj ideologické zásahy v dopravě.

V první části exkluzivního rozhovoru deníku Zdopravy.cz s novým ministrem dopravy Ivanem Bednárikem jsme se ptali na problémy s rozpočtem a na chystané změny v silniční dopravě. V druhé části, kterou nabídneme ve středu, se budeme věnovat železnici.

Tento týden se téměř každý den otevírá nová silnice či dálnice. Budete na přestříhávání pásek jezdit?

V úterý nemůžu, protože mám vládu. Domluvil jsem se s panem poslancem Kupkou, že by bylo fajn, aby se toho zúčastnil, protože víceméně je to taky jeho zásluha, že se ty stavby dokončují. Takže zítra posílám jednoho z vrchních ředitelů a v další dny se tam už pokusím být.

Říkal jste, že priorita číslo jedna je pro vás sehnat peníze. Kde těch 37 miliard vezmete a kdy dostanou SŽ i ŘSD pokyn podepisovat připravené smlouvy?

Pokud budeme v rozpočtovém provizoriu, tak se na zákazu podepisování smluv na velké investice nic nemění. Protože bez jistoty, že to máme zahrnuté v rozpočtu, by to bylo diletantství, kdybychom to podepsali.

Takže já odhaduji, že tento pokyn – nepokyn bude zrušen někdy koncem února, kdy už budeme vědět, co nám prošlo přes rozpočet. Hledání peněz není o tom, že bych hledal nějaký zlatý poklad. V rozpočtu není možné peníze jen jednoduše vzít z jiného resortu. Je potřeba souhlas. Když už ne rovnou těch kolegů, kteří budou o ty prostředky ve prospěch dopravy ochuzeni, tak minimálně koaliční rady a v neposlední řadě ministerstva financí.

SŽ nakupuje věci, které nezbytně nepotřebuje, říká nový ministr. Chce na železnici více konkurence

Máte představu, odkud byste prostředky chtěl v rozpočtu brát?

Bude to chtít hlubší debatu minimálně na úrovni ministryně financí a mě. Ale v konečném důsledku je hodně sympatické, že všichni vědí, co nám ve Státním fondu dopravní infrastruktury chybí. Všichni to ventilovali a všichni se nad tím oprávněně rozčilovali. Takže věřím, že si to budou pamatovat, až se bude rozpočet překopávat.

Ale také si uvědomuji, že máme nějaký institut dluhové brzdy a máme závazky k veřejným financím a k dluhu jako takovému.

Vyřešit rozpočet, vyměnit správní radu SŽ, podívat se na radary. Nový ministr dopravy představil první plány

Možná bude kompromisní řešení, kdy se některé investice posunou v čase. Problém je však ten, že přesunutí investic na další rok nic neřeší, protože i na rok 2027 máme větší výdaje než příjmy, které jsou běžně alokovány ve SFDI. To by jen zvětšilo problém. To už se nebudeme moct vymlouvat na to, že to někdo špatně spočítal. Problém se bude muset řešit komplexně.

A je mezi stavbami ve fázi před podpisem některá, která podle vás není prioritní?

Neumím ten mikrodetail, jaká jsou tam úzká hrdla. U některých věcí netuším, jak daleko jsou a jestli jsou to špatná rozhodnutí. Detail samozřejmě v papírové podobě máme, jen jsem neměl prostor se s tím seznámit. Ale nemyslím si, že by ti lidé nevěděli, co dělají.

V programovém prohlášení je taková záhadná věta „odmítneme ideologické zásahy, které by ohrožovaly dostupnost a svobodu mobility občanů.“ Co si pod tím můžeme představit?

Co se mi hodně nelíbí, je zabití prostoru v metropolích pro normální přesun autem nebo MHD ve prospěch cyklistiky. Tak, jako se to povedlo v Praze i v Bratislavě. To se mi fakt nelíbí.

A jakým způsobem do toho může ministerstvo mluvit?

Nevím, netuším.

Máte to v programovém prohlášení.

Ale to programové prohlášení netvrdí, že se jím řídí jenom resort dopravy. Je to vlastně podnikatelský záměr celé vlády. Tu větu jsem se vám pokusil přeložit podle mého úhlu pohledu. Nebyla návrhem strany, kterou reprezentuji (SPD,- pozn. red.), ani největšího koaličního partnera. Byla z té zbývající třetí strany (Motoristé,- pozn. red.). Pro mě to mělo logiku.

Co se týče té samotné přípravy projektů a výhledu do budoucna, chystáte nějakou strategii, která přehodnotí, co vlastně Česko potřebuje? Zatím se z nekonečného zásobníku staví hlavně to, co má zrovna povolení.

Třeba u silničních staveb mě udivuje to řešení silnic 2+1 pruh. Je to vysvětlováno tím, že se mají ušetřit peníze. Když nejsou, tak to přeci raději posunu v čase a udělám to pořádně.

Ale zpět k otázce. Za mě strategie smysl má. Ale to, co máme dneska jako oficiální strategii této země na dopravu, je jen slohová práce. Nejsou tam termíny, nejsou tam úkoly, nic, co by bylo měřitelné. A to se mi nelíbí. Rád bych model, kdy víme, co a kdy budeme stavět.

Jedním z bodů programového prohlášení je i přístupnější veřejná doprava z pohledu jízdenek. Znamená to, že bude konečně jedna jízdenka na všechny druhy dopravy platná po celé zemi?

Ano, to musí. Materiálů je na ministerstvu k tomu hodně, implementace však chybí. Cílem je mít jednu jízdenku na veřejnou dopravu, ať jedu autobusem, vlakem, lodí, zkrátka čímkoliv.

A myslíte si, že je to do čtyř let reálné? Protože snahy tady byly, ale vždycky to skončilo na tom, že kraje mají svoje systémy.

Uvidím, jak dlouho vydržím prosazovat zájmy, které jsou ve prospěch této země a jak dlouho budou lidi kolem mě říkat, že tohle se nedá. A kdo to vydrží déle.

Hnutí ANO letos před volbami prosadilo návrat dopravních slev pro důchodce a studenty v krajích, kde jsou ve uvedení. Budete to nyní krajům zpětně proplácet?

Byl bych moc nerad, abych tady na úkor investic proplácel ještě něco rozpočtového charakteru. Ale také si uvědomuji, že se zodpovídám vládě.

Pokud se někdo rozhodne, že něco udělá dřív, než to má v legislativě ošetřeno nebo pokryto, tak je to to samé, jako kdyby někdo udělal závazky na dostavbu celé infrastruktury v SFDI a pak by se divil, že to nemá z čeho zaplatit.

Podepište darovací smlouvu, slevu na jízdné proplatíme zpětně. Vysočina už ví, jak na volební dárek ANO

Takže toto je otázka na Asociaci krajů nebo na těch sedm krajů, které k tomuto kroku přistoupily.

Hodláte měnit ceny dálničních známek?

Cenu známek nebudeme více valorizovat. Takže na rok 2027 se zvyšovat nebude.

Platí, že u nich chcete sjednotit podmínky pro auta se spalovacím motorem a elektromobily?

Zrušíme nulovou sazbu za elektroauta. Ale osobně si myslím, že nabídneme pro elektromobilitu výraznou slevu. Očekávám, že ten segment bude růst, takže by měl ve výnosech SFDI kompenzovat výpadek valorizace ceny známek pro klasické automobily.

Budete nějak zasahovat do cen mýtného?

Musíme na ně sáhnout, ale jinak. Nejsem zastáncem zvyšování cen mýtného, ale nelíbí se mi, že se platí jenom na části silnic prvních tříd. Pak nám je těžká kamionová doprava objíždí jenom proto, že dispečer spočítá, že když to objede, tak sice projede o dvacet kilometrů více, ale ušetří peníze na mýtu.

A pak máme problém s Asociací krajů, protože těžká kamionová doprava jezdí na silnicích, které na to nejsou připraveny.

To zní, že chcete plošné mýto…

Ano, chci. Pokud jsme mýtné brány nahradili satelitním systémem, tak proč jsme to dělali, když jsme nezměnili pokrytí?

V programovém prohlášení to máme popsané jako dispečerizaci. Mně by se hodně líbilo, kdyby naše mýto mělo dispečink a plovoucí cena mýtného by umožňovala regulaci těžké dopravy on-line. Ale pokud se bavíme o digitalizačním módu, tak to má smysl jen tehdy, když máte pokrytou celou síť. Byla by nastavena různá výše sazeb, na některých silnicích by byla nulová.

Na tiskové konferenci po svém jmenování jste mluvil o radarovém měření rychlosti, chcete se podívat na čistý zisk obcí z měření. Chápu to správně, že byste chtěli dostat radary pod jednotnou správu?

Mně se hodně nelíbí, že si tu někdo udělal smlouvy, kvůli kterým získávají obce jen minimum vybraných částek. Rozumím, že jsou radary, které zlepšily bezpečnost a které jsou ve ztrátě. Ale ten systém je prostě mimo kontrolu.

Stejně jako dynamické vážení kamionů. Víme, kolik toho funguje? Víme, kolik se tam vybralo prostředků? Tohle mě bude zajímat. Chci vidět bilanci, jak je možné, že vám projede kamion o plus třinácti tunách.

13 tun navíc a prasklá pneumatika. Tragickou nehodu pěti aut na D56 způsobil přetížený kamion

Tagy Ivan Bednárik Ministerstvo dopravy mýto přechod na satelitní mýto rozpočet SFDI vláda
154 komentářů