kmax

Obrazem: Unikátní parní vůz Komarek po letech znovu zadýmal, dostal nový kotel

Parnímu vozu Komarek se po čtyřech letech zakouřilo z komína. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParnímu vozu Komarek se po čtyřech letech zakouřilo z komína. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Cílem je znovu rozpohybovat historický železniční unikát z roku 1903 vlastní silou.

Unikátní parní motorový vůz M 124.001 Komarek, který patří Národnímu technickému muzeu (NTM) a aktuálně prochází kompletní renovací, se přiblížil k opětovnému rozpohybování vlastní silou. Dnes byl v remíze ve Veselí nad Lužnicí po letech znovu zatopen; šlo o první – a úspěšný – test nového kotle.

Zakázku na renovaci získala v říjnu 2023 kolínská společnost SEA Kolín, přičemž zásadním bodem celého plánu byla právě náhrada původního nýtovaného kotle z roku 1905 novým svařovaným. Obnovu skříně provádí jako subdodavatel společnost Railway Capital ve Veselí nad Lužnicí.

Cílem je znovu rozpohybovat historický železniční unikát z roku 1903 vlastní silou. Dnes šlo ovšem pouze o první test kotle (armatury jsou původní, prošly repasí), napojení pohonného stroje je až dalším bodem harmonogramu. Definitivně hotovo by mohlo být v lednu.  Posun Komarka dnes zajišťoval motorový vůz 811, který firma Railway Capital koupila na Slovensku.

Komarka vyřadila z provozu v říjnu 2021 porucha. Vůz měl tehdy vozit cestující na trati Lužná – Krupá v rámci velkého setkání motorových vozů, místo toho se ale představil jen jako zatopený statický exponát. Důvodem byla trhlina v trubce přehřívače, což vedlo k nedostatku páry pro jízdu vozu.

Zmíněná porucha ale vyřazení Komarka z provozu jen urychlila. Bez ohledu na ni totiž parnímu motorovému vozu v březnu 2022 skončila technická způsobilost kotle.

Komarek byl vyroben v roce 1903, v pravidelném provozu dojezdil v roce 1947 na trati Opočno – Dobruška. V roce 2006 byl po 59 letech zprovozněn, od roku 2011 stál, aby po další opravě znovu vyjel v roce 2017.

Více se o něm lze dočíst například na stránkách Nadace Okřídlené kolo, která jeho první zprovoznění finančně podpořila.

Vůz Komarek a jeho nový kotel. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKomarek. Z komína se zakouřilo po více než čtyřech letech. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní motorový vůz Komarek v remíze ve Veselí nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKomarek, šoupátka a válec. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní motorový vůz Komarek v remíze ve Veselí nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní motorový vůz Komarek dostal nový kotel. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní motorový vůz Komarek dostal nový kotel, armatury jsou původní. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPosun zajišťoval motorový vůz 811 dovezený ze Slovenska. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní vůz Komarek v areálu depa ve Veselí nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní vůz Komarek v areálu depa ve Veselí nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPosun zajišťoval motorový vůz 811 dovezený ze Slovenska. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKomarek. Z komína se zakouřilo po více než čtyřech letech. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParnímu vozu Komarek se po čtyřech letech zakouřilo z komína. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVůz Komarek a jeho nový kotel. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Národní technické muzeum NTM parní motorový vůz M124.001 Komarek Railway Capital SEA Kolín železniční nostalgie
15 komentářů