Dostavba Florence už má podobu. Podívejte se, co architekti chystají

Ohledně autobusového nádraží dosud panuje nejistota.
Mezinárodní porota vybrala vítěze návrhů na čtyři bloky, které nahradí původní železniční brownfield na pražské Florenci. Spolu s již dříve dokončenou soutěží na administrativní blok B06 tak získala finální podobu první fáze revitalizace brownfieldu v samotném centru Prahy.
Nové bloky jsou doslova obklopeny existujícími dopravními tepnami, se kterými se museli architekti vypořádat. V západní části je to hlavně severojižní magistrála vedená na estakádě, kterou budou nové domy obklopovat. Z další strany budou nové domy sousedit s kolejištěm Masarykova nádraží, od východu pak s Negrelliho viaduktem.
Kam s autobusy
Jeden ze soutěžených bloků B06 pak bude stát přímo na ploše současného ústředního autobusového nádraží Florenc. Vzniknou zde kancelářské budovy. Blok byl soutěžen samostatně, mimo projekt Florenc 21, jelikož budoucnost samotného nádraží je nejistá.
Vítězné Studio 8000 tak počítá s dvěma variantami. Buď budou budovy počítat s autobusovým nádražím v podzemí, nebo bude vymístěno do jiné lokace a v suterénu budou obchody, stejně jako v přízemí.
Rozhodne studie autobusové dopravy, na které nyní pracuje IPR a bude hotova příští rok. Ta určí, zda nádraží zůstane na stejném místě v podzemí, nebo se přesune na současnou odstavnou plochu mezi ramena Negrelliho viaduktu. Třetí možností je přesun mimo centrum Prahy.
Vítězové soutěže
Na první fázi přestavby Florence se bude podílet celkem 15 architektonických kanceláří z Česka, Francie, Německa, Dánska, Itálie, Holandska, a Polska. Nová čtvrť Florenc 21, která propojí Karlín s Novým Městem, nabídne převážně bydlení doplněné o kanceláře, služby a hotel.
Vznikne zde pěší zóna s veřejnými prostranstvími, což by mělo přispět ke kultivaci okolí stanice metra Florenc. Výměra všech nových bloků je 108 000 m2 podlažní plochy.
Podkladem pro západní etapu projektu Florenc 21 je regulační výkres z urbanistické soutěže. Následovaly čtyři paralelní soutěže architektonické, které byly nyní vyhlášeny.
Praha si připravuje půdu pro zrušení autobusového nádraží Florenc. Radní chce znát názor lidí
Na nich kromě architektů spolupracovalo město i Penta Real Estate, jakožto majitel tamních pozemků.
„Za IPR bylo důležité, aby se dodržely pravidla urbanistického workshopu a zkoordinovaly se všechny projekty v oblasti. Aby například zástavba umožnila chystanou humanizaci magistrály na městskou třídu,” uvedl Luboš Križan z Institutu plánování a rozvoje (IPR). Vznikne podle něj různorodá a pestrá čtvrť s bohatými veřejnými prostranstvími.
Praha si připravuje půdu pro zrušení autobusového nádraží Florenc. Radní chce znát názor lidí
Investorem je Penta Real Estate, která parcely s autobusovým nádražím a přilehlými pozemky koupila v roce 2023. Připojila je ke svým dalším pozemkům u nedalekého Masarykova nádraží, kde už vybudovala kancelářský komplex Masaryčka a s celým rozlehlým územím má velké plány.
Podle Penty se výstavba zahájí už v roce 2028 a v roce 2031 se všech nyní soutěžených bloků dokončí přestřižením pásky. Odhadované náklady jsou aktuálně 20 miliard korun. Další podrobnosti zveřejnila Penta na stránkách projektu Florenc 21.


























