Hašišbedny se možná vrátí do Polska, zájem projevila společnost SKPL

Po bližším ohledání se ukázalo, že všechny vozy jsou zprovoznitelné, jeden je dokonce provozní.
Čtyři motorové vozy M27 z jindřichohradeckých úzkokolejek mají naději, že neskončí jako zahradní domky na nářadí. Znovu vozit cestující by mohly v Polsku, odkud je před dvaceti lety Jindřichohradecké místí dráhy (JHMD) získaly.
Předběžný zájem o ně projevila polská společnost SKPL, která se věnuje především provozu na lokálkách, včetně úzkorozchodných. Podle nového majitele jindřichohradeckých úzkokolejek Alberta Fikáčka se už byli polští zájemci na motoráky v Jindřichově Hradci podívat.
SKPL zajišťuje například prázdninový provoz na úzkorozchodné trati Zbiersk – Petryki – Złotniki Wielkie – Goliszew ve Velkopolském vojvodství. V tuzemsku je známá i tím, že koupila od Českých drah několik motorových vozů řady 810.
Fikáček s motoráky M27, kterým se dostalo přezdívky hašišbedna či ponorka, pro provoz v jižních Čechách a v kraji Vysočina nepočítá.
Dva vozy se původně v nabídce objevily jako „schopné zprovoznění“, další dva vozy byly označené jako „aktuálně nezprovoznitelné“. Podle Fikáčka se ale po bližším ohledání ukázalo, že všechny vozy jsou zprovoznitelné, jeden je dokonce provozní. „Skutečný stav je lepší, než jsme původně předpokládali,“ sdělil Fikáček.
Vozy jsou označené jako motorová tramvaj, jak byly kdysi schváleny. „Vozy jsou známé svým charakteristickým vzhledem s kulatými okny. Jsou ideální pro úzkokolejné tratě,“ stojí v nabídce.
Původem rumunské motoráky z 80. let se na jih Čech dostaly přes Polsko, kde je provozovaly polské dráhy. Podle návrhu liberecké architektonické kanceláře Mjölk jim nynější podobu vtiskla v první polovině minulé dekády českobudějovická železniční opravna 4Rail.
Více informací je na Wikipedii.
Fikáčkova společnost Gepard Express je novým majitelem jindřichohradekých úzkokolejek od začátku října, kdy koupila v konkursu majetek zkrachovalých Jindřichohradeckých místních drah. Jak již dříve Fikáček uvedl, chce se nyní naplno věnovat záchraně úzkokolejek.









