kmax

Mozek pražské dopravy po 10 letech nezakrývá ohrada. Dokončení se blíží, město zvýšilo cenu na 1,2 miliardy

Dokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Na Malovance budou také trenažery na obsluhu tunelů.

Přes deset let zakrývala exponované místo na pražské křižovatce Malovanka nevzhledná železná ohrada. Ta nyní v tichosti zmizela a zvědavcům se tak odkryl pohled na budoucí „mozek pražské dopravy“, jak se objektu Multifunkčního operačního střediska Malovanka (MOS) přezdívá.

Ten se už od roku 2012 rodí ve značných bolestech. Na pondělním jednání městští radní rozhodli o dalším navýšení nákladů na stavbu. K aktuálnímu rozpočtu 1,06 miliardy stanovenému před 12 lety je třeba „přisypat“ dalších téměř 150 milionů.

Nová hodnota celkových nákladů investiční akce byla stanovena na základě propočtu nákladů stavby a vzniklých víceprací,“ uvádí důvodová zpráva k nové cenovce 1,214 miliardy korun.

Stavba je nyní prakticky dokončena, probíhají zkoušky technologických zařízení. Do provozu by mělo jít operační středisko v následujícím roce. Pro celkové dokončení je nyní podle zprávy nutné doinstalovat část rozvodů a zařízení z navazující etapy, jejichž instalace po plném dokončení stavby by přinášela dodatečné náklady.

Je nutno uzavřít dodatek se zhotovitelem na vícepráce, uhradit zbývající závazky za autorský dozor, související inženýrskou činnost a po znaleckém posouzení uhradit vedlejší rozpočtové náklady uplatňované zhotovitelem,“ uvádí dokument.

Tunely, křižovatky i krizové řízení města

MOS Malovanka má být integrovaným centrem řízení dopravy. Budou se odtud dálkově ovládat semafory i tunely a přestěhuje se sem řídící středisko sídlící dosud v budově DPP v ulici Na Bojišti.

Místo bylo vybráno už při stavbě tunelového komplexu Blanka v roce 2007, leží severně od Bělohorské ulice mezi hotelem Pyramida a ulicí Na Malovance. Budova leží ve svahu přímo nad portálem Strahovského tunelu.

Jde o železobetonový monolitický sloupový skelet rozdělený na dvě části. V části A jsou jedno nadzemní a tři podzemní podlaží, uvnitř budou sály ústředen TSK, středisko odboru krizového řízení magistrátu a administrativní a sociální prostory.

V části B bude dvoupodlažní podzemní parkoviště a dieselagregát. Na střeše budovy B bude zeleň a fontána.

Dokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýDokončená budova Multifunkčního operačního střediska Malovanka. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Součástí stavby je i vybudování prostor pro umístění infrastruktury datových center magistrátu. Výhledově se sem umístí technologická zařízení telematických systémů, to však není součástí současné stavební zakázky.

V první fázi se podle TSK do budovy nastěhuje kancelářské agenda a dispečink tunelů či parkování. Řídit se odsud bude preference MHD či používání AI na křižovatkách. Ostatně nedaleko budovy leží první křižovatka, na které TSK řízení provozu pomocí umělé inteligence spustilo.

Obrazovky neuchladíme

Ředitel TSK Filip Hájek letos v létě novinářům řekl, že na dokončení centra Malovanka se netrpělivě čeká už 10 let. „Sál Na Bojišti je zastaralý, od roku 1999 vznikal živelně. Máme strach cokoliv vyndat, jelikož nikdo neví, co je s čím propojeno,“ popsal současnou situaci Hájek.

Na Bojišti se podle něj také naráží na prostorové limity, obrazovky mají velký teplotní výkon a je těžké je uchladit.

Multifunkční operační středisko Malovanka. Foto: Praha.eu

Multifunkční operační středisko Malovanka. Foto: Praha.eu

Samotné pražské tunely jsou nyní řízeny ze Strahova, kde byly prostory původně určeny pro řízení pouze Strahovského tunelu. „Pokud by nyní vznikly nové tunely, nemáme je kam připojit,“ vysvětluje nutnost nového operačního střediska Hájek.

Vývojáři TSK už v minulých letech připravili sběrnici, co integruje všechny dopravní řídící systémy a datové zdroje. Projekt zatím vzniká paralelně k původnímu systému a na Malovanku proběhne migrace až po jejím plnohodnotném dokončení.

Čekání na vjezd do tunelu Blanka má někdy překvapivé důvody. Proč policie nevěří AI na křižovatkách

Na Malovance budou také trenažery na obsluhu tunelů, se scénáři pro jejich uzavírky bude pomáhat automatika.

Na systém se napojí všech 600 pražských křižovatek. Zázemí v budově najdou dopravní inženýři, dispečeři a policisté, kteří řídí provoz. Bude tam také záložní středisko krizového štábu hlavního města a v mimořádných situacích i dopravního podniku.

Tagy chytré křižovatky dpp Multifunkční operační středisko Malovanka Praha 6 Rada hlavního města Prahy Technická správa komunikací hl. m. Prahy
1 komentář