kmax

Veřejná doprava na jihu Čech bude v zelené barvě, začalo to vlakem GW Trainu

Stadler RS1 firmy GW Train v jihočeských barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStadler RS1 firmy GW Train v jihočeských barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Integrace přinese více spojů a lepší návaznosti. Hejtman Martin Kuba slibuje výrazné zlevnění, především na železnici.

Veřejná doprava v objednávce Jihočeského kraje se v příštích letech postupně převleče do zelené barevné kombinace. První vlaštovkou je motorák Stadler RS1 společnost GW Train Regio, který byl do zelena přelakován v rámci generální opravy. Nový vzhled dnes na nádraží v Křemži představili jihočeský hejtman Martin Kuba a majitel dopravní skupiny GW Jihotrans Robert Krigar.

Převlékání do jednotných barev souvisí s chystaným zavedením integrovaného dopravního systému, který hodlá kraj spustit do ostrého provozu začátkem dubna. Podle Kuby se bude vzhled jihočeské veřejné dopravy měnit postupně několik dalších let, s tím jak budou dopravci pořizovat nová vozidla.

„Nebudeme měnit to, co dnes jezdí, takže určitě nehrozí, že bychom modré vlaky Českých drah přemalovávali na zeleno. Všechna vozidla ale dostanou logo nového integrovaného dopravního systému,“ řekl Kuba. Systém kraj pojmenoval Ideska, což podle Kuby vzniklo z předpokladu, že by si takto lidé překřtili zkratku IDS.

Stejně se bude nazývat i karta pro předplatitele, která bude mít vedle fyzické podoby i formu aplikace pro mobilní telefony. Tu chce kraj v příštích týdnech testovat na studentech českobudějovických středních škol.

Kraj slibuje se zavedením IDS zahuštění jízdních řádů, lepší návaznosti a také zlevnění jízdného. To se podle Kuby bude týkat především železnice. Tím vzrostou i náklady kraje na objednávku veřejné dopravy, z dnešních 2,6 miliardy na 2,9 miliardy korun ročně.

První vlak v barvách jihočeské integrované dopravy - Stadler RS1 firmy GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPředstavení karty Ideska na nádraží Křemže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPředstavení karty Ideska na nádraží Křemže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStadler RS1 firmy GW Train v jihočeských barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStadler RS1 firmy GW Train na nádraží Křemže. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStadler RS1 firmy GW Train. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStadler RS1 firmy GW Train v jihočeských barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStadler RS1 firmy GW Train v jihočeských barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStadler RS1 firmy GW Train v jihočeských barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStadler RS1 firmy GW Train v jihočeských barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrvní vlak v barvách jihočeské integrované dopravy - Stadler RS1 firmy GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vyšší nároky na dopravce potvrdil i Krigar, jehož společnost GW Bus zajišťuje autobusové linky na Českobudějovicku. „Když to řeknu lidově, tak nezůstane kámen na kameni. Bude se jezdit od čtyř hodin ráno do půlnoci, takže řidiči budou muset chodit na dvě směny. Výrazný nárůst počtu spojů bude i o víkendu. Pro cestující to bude každopádně mnohem komfortnější, pro celou jihočeskou dopravu půjde o velký skok vpřed,“ řekl Krigar.

Podle něj si integrace jen u jeho firmy vyžádá 20 autobusů a zhruba 40 řidičů navíc. Dodávka zmíněné dvacítky nových autobusů má začít už v prosinci, přičemž vozidla budou dodána už v nových jihočeských barvách. Pokud jde o vlaky, hodlá GW Train do dvou let nasadit na šumavské lokálky v objednávce Jihočeského kraje celkem osm motoráků Stadler RS1 v zelených barvách. Motorové vozy RegioSprinter a 628.2 (tzv. mrkve) se podle Krigara přebarvovat nebudou.

Jihočeský kraj dnes z hlediska dopravní integrace patří k nejzaostalejším. IDS funguje pouze na Českobudějovicku, jde zhruba o okruh do 20 kilometrů od krajského města. K ideálu má však daleko, chybí například jednorázové jízdenky nebo garantovaná návaznost dopravců v přestupních bodech.

Celokrajská integrace bude mimo jiné obnášet změnu jízdních řádů, odstranění desítky let starých souběhů některých linek, přidání nových autobusových spojů navazujících na vlaky a zavedení zónově relačního tarifu.

Linkové autobusy v Jihočeském kraji od roku 2022 po dobu deseti let obsluhují tři společnosti, případně jejich subdodavatelé. Na Českobudějovicku to je společnost GW Bus, na Českokrumlovsku, Jindřichohradecku, Písecku, Prachaticku a Strakonicku ČSAD autobusy České Budějovice a na Táborsku BusLine. Železniční spoje většinou zajišťují České dráhy, na Šumavě GW Train.

Tagy dopravní integrace Jihočeského kraje GW Bus GW Train Regio Jihočeský kraj Jikord
14 komentářů