Na dálnicích budou moci od ledna řídit „autopiloti“. Řidič za jejich chyby nebude odpovědný

Za přestupky, kterých se vozidlo dopustí v autonomním režimu, leží odpovědnost na výrobci auta.
Leden přinese na české silnice zásadní legislativní a technologickou novinku. Řidiči budou moci v provozu nově využívat 3. stupeň automatizace, což v praxi znamená především funkci tzv. dálničního autopilota. Novinku připomnělo ministerstvo dopravy. Jde o další krok na cestě ke zcela autonomní mobilitě na silnicích, celá šestistupňová škála je uvedena pod článkem.
Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky znamená 3. stupeň automatizace, že řidič nemusí sledovat provoz, vozidlo řídí samo a řidič přebírá řízení zpět na vyzvání systému. Na českých silnicích tím bude umožněno využívat funkci automatizovaných vozidel.
Nová úprava mimo jiné uvádí, že v okamžiku, kdy vozidlo řídí samo, se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti týkající se řízení vozidla. Řidič ani provozovatel nebudou odpovědní za přestupky, kterých by se případně vozidlo dopustilo v autonomním režimu. V takových případech leží odpovědnost na výrobci auta.
Naopak novou povinností řidiče je na výzvu převzít zpět řízení, na což musí být připravený, a zároveň bude mít povinnost umožnit policii zjistit, zda v kritický moment řídil šofér, nebo automat. Stejnou povinnost budou mít i výrobci. V registru vozidel bude nově údaj o tom, že jde o automatizované vozidlo.
Úprava vychází mimo jiné z tezí etické komise německého ministerstva dopravy, která tvrdí, že v každém okamžiku musí být jasné, kdo ovládá vozidlo, zda člověk, nebo automat. Musí být zřejmý a jednoznačně určený i okamžik předání odpovědnosti z jednoho na druhého. Odpovědnost se předává z řidiče na výrobce vozidla a tvůrce systému.
Autonomní mobilita má vést k větší bezpečnosti na silnicích, lepšímu využití silnic a křižovatek či snížení emisí. Přináší ovšem i řadu etických otázek, z nichž k nejznámějším patří dilema „kojenec versus babička“, které může mít celou řadu obměn. Když bude jasné, že auto nestačí před přechodem zastavit, a na jedné straně bude přecházet babička, na druhé matka s dítětem. Koho si auto vybere?
S nástupem autonomní mobility předpokládají odborníci i ztrátu řidičských schopností ve společnosti.
Co přinášejí novely zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
Počínaje 1. lednem 2026 budou moci výrobci po příslušné homologaci a s ohledem na pravidla provozu v České republice nabízet automatizovaná vozidla českým zákazníkům.
Regulace říká, že automatický systém je možné použít na těch typech silnic, kde nejsou cyklisté, chodci a kde jsou fyzicky oddělené směry jízdy a až do rychlosti 130 km/h.
Lze tak očekávat, že systémy budou přebírat funkci řidiče na vybraných dálničních úsecích, případně na celé dálniční síti. Schválený systém v automatizovaném vozidle rozpozná, jestli může být autonomní režim jízdy bezpečně spuštěn a teprve následně nabídne řidiči možnost ho aktivovat. Údaj o tom, že vozidlo je homologované jako automatizované, bude možné nalézt v COC listu vozidla a v registru vozidel.
Šest úrovní automatizace silničních vozidel (Mezinárodně uznávaná škála SAE *):
0 Bez automatizace – vozidlo řídí výlučně řidič, ale mohou být užity varovné subsystémy.
1 Asistence řidiče – řidič musí být schopen kdykoli řídit, automaticky mohou probíhat i složitější
řídicí funkce.
2 Částečná automatizace – řidič musí zasáhnout, když automatický systém selhává, automat řídí, zrychluje i brzdí, při zásahu řidiče se systém deaktivuje.
3 Podmíněná automatizace – v definovaném prostředí (například na dálnici) se řidič nemusí věnovat řízení, musí být ale schopen převzít řízení, když je to nutné.
4 Vysoká automatizace – automat řídí s výjimkou velmi nebezpečného prostředí (velmi špatné počasí), řidič smí používat automat jen tehdy, když je prostředí bezpečné, v takovém případě se nevěnuje řízení.
5 Plná automatizace – člověk zadá cíl a aktivuje systém, automat řídí do libovolného cíle, řidič neexistuje.
*SAE = Society of Automotive Engineers. Celosvětové profesní sdružení vědců, inženýrů a odborníků se zaměřením na dopravní prostředky, které jsou schopny se s využitím vlastního pohonu pohybovat po zemi, na vodě, pod vodou, ve vzduchu i v kosmickém prostoru. Organizace je také respektovanou standardizační organizací v oblasti automobilového průmyslu. Původně vznikla jako Asociace automobilových inženýrů