Bednárik u prezidenta: Přehodnotíme plány na VRT a vypracujeme dlouhodobou stavební strategii

Ivan Bednárik po jednání s prezidentem. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýIvan Bednárik po jednání s prezidentem. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

V nejbližší době si chce Bednárik podat žádost o české občanství, ačkoliv to zákon u ministrů české vlády nevyžaduje. 

Na ministerstvu dopravu je třeba vypracovat dlouhodobou strategii rozvoje dopravní infrastruktury, přehodnotit, zda si Česká republika může dovolit vysokorychlostní tratě v plánovaném rozsahu, a v souvislosti s nedávnou srážkou vlaků zvýšit důraz na vzdělání drážních zaměstnanců. To jsou některé z bodů, které po dnešním jednáním s prezidentem republiky Petrem Pavlem prezentoval novinářům kandidát na ministra dopravy Ivan Bednárik (nominant SPD).

„Bylo to hodně příjemných 40 minut. Překvapila mě hloubka a šíře zájmu pana prezidenta o dopravu,“ řekl Bednárik, který se snažil mluvit česky, ač pochází ze Slovenska. „Musíte mě omluvit, mluvím teprve měsíc. Chce to praxi, už to bude jen lepší,“ řekl. V nejbližší době si chce podat žádost o české občanství, ačkoliv to zákon u ministrů české vlády nevyžaduje.

Jedním ze stěžejních témat byly chybějící desítky miliard na dopravní stavby. „Ta díra v rozpočtu se netýká pouze roku 2026, ale i let následujících,“ řekl Bednárik. Podle něj by ji mohly zacelit peníze z jiných rezortů, a to především z ministerstva životního prostředí a ministerstva obrany. Činnost obou rezortů podle něj s dopravou úzce souvisí, přičemž peníze z NATO i z evropského fondu obnovy by mohly být částečně přesměrovány do infrastruktury. Bednárik vyjádřil naději, že oba zmíněné rezorty budou spolupracovat.

U vysokorychlostních tratí zmínil, že v plánované podobě s náklady 1,1 bilionu korun jsou nad rámec toho, co si může Česká republika dovolit. „Budeme analyzovat, co si můžeme dovolit a co je smysluplné,“ řekl možný budoucí ministr dopravy.

Prezident podle něj kladl mimo jiné důraz na pokračování českého kosmického programu, železniční spojení do Bavorska přes Domažlice a podfinancovanost silnic II. a III. třídy, které sice patří krajům, ale přispívá na ně i Státní fond dopravní infrastruktury. V těchto bodech panovala podle Bednárika na Hradě shoda.

„Nejdelší část naší diskuse se týkala obnovy Ukrajiny, protože i tam jednou bude mír. A pan prezident chce, abychom byli při tom,“ dodal Bednárik, který je v tuzemsku známý mimo jiné jako někdejší generální ředitel Českých drah.

Krátce okomentoval i aktuální kauzu Správy železnic, kterou podle svých slov sleduje s hrůzou. Nového generálního ředitele by podle něj měla jmenovat nová vláda, ideálně by to podle Bednárika měl být profesionál „od fochu“.

Bednárik se zmínil i o taxislužbách. Řidiči by podle něj nově měli umět česky. Návrh do programového prohlášení vznikající vlády zařadil on, inspiroval se prý ve Francii a Belgii.

Tagy Ivan Bednárik Ministerstvo dopravy
66 komentářů