Stanice Zahradní Město se s VRT změní v dopravní terminál. Odkloní se od ní auta, metro však nebude

Nádraží Praha-Zahradní Město. Pramen: MDČRNádraží Praha-Zahradní Město. Pramen: MDČR

Stanici Praha-Zahradní Město využije až 90 tisíc lidí denně. Odbočka metra tam však nevznikne.

Správa železnic (SŽ) prověřuje varianty dalšího rozšíření stávající železniční stanice na pražském Zahradním Městě. Ta se veřejnosti otevřela teprve v září 2021, vznikla zde i nová tramvajová smyčka. Do budoucna má však její uspořádání sloužit i vysokorychlostní železnici (VRT) a očekává se zde zvýšený obrat cestujících. Stanice se promění v dopravní terminál a zbaví se aut, které pod ní nyní projíždějí.

VRT Praha - trasa schválená komisí ministerstva dopravy. Zdroj: SŽ

VRT Praha – trasa schválená komisí ministerstva dopravy. Zdroj: SŽ

Podle náměstka ředitele SŽ Mojmíra Nejezchleba se v první polovině příštího roku plánuje vypsání architektonické soutěže na podobu terminálu. Součástí zadání bude přeložka Průběžné ulice, která by od nádraží odvedla automobily.

Plány představoval už letos v červnu pražským zastupitelům ve výboru pro dopravu Matouš Procházka ze SŽ. Podle něj se v severní části nástupiště přistaví dvě nástupiště a zároveň zde vzniknou dvě průjezdné koleje, které budou umožňovat zastavování dálkových spojů.

V jižní části dojde k rozšíření stanice, se kterým počítá i na začátku roku schválená studie proveditelnosti Železničního uzlu Praha. Ta na Zahradním Městě ve výhledovém horizontu roku 2070 predikuje velký nárůst cestujících až na 70 – 90 tisíc osob.

Stanice bude totiž ležet na pražském úseku vysokorychlostní železnice, která v metropoli povede z Vršovic do Běchovic a dále propojí Prahu s Brnem a Ostravou. Na Zahradním Městě se tak budou křížit rychlovlaky, standardní železnice a příměstské vlaky. VRT by zde mělo být hotové do roku 2035.

Metro nebude, tramvaje ano

Kvůli tomu bude nutné „vymístit“ automobilovou dopravu z prostoru přednádraží a zbudovat pro ni samostatný podjezd pod tratí. Průběžná ulice tak od severu před nádražím odbočí a napojí se na Ždánickou ulici a na křižovatku se Švehlovou. V podkladech je komunikace nazývána jako Nová Ždánická.

Tramvajová trať a autobusy MHD budou nadále jezdit stávajícím podjezdem.

V minulosti město prověřovalo také možnost postavit na Zahradním Městě stanici metra, které by tam odbočovalo ze Strašnické. Při výpočtech se však ukázalo, že nutnost dělit vlaky ve směru na Zahradní Město a na Skalku by znamenala, že polovina souprav by na Skalce nezvládla odbavit tamní provoz. Od plánů se tak upustilo.

Nový terminál Praha-Zahradní Město (24. 9. 2021). Autor: Zdopravy.cz/Jan MeichsnerTerminál Zahradní Město je těsně před dokončením (17. 9. 2021). Pramen: Správa železnicTramvajová smyčka Zahradní Město. Foto: Petr Hejna / DPPTerminál Zahradní Město je těsně před dokončením (17. 9. 2021). Pramen: Správa železnicVýstavka o budoucnosti VRT tratí u stanice Praha - Zahradní Město. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavka o budoucnosti VRT tratí u stanice Praha - Zahradní Město. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavka o budoucnosti VRT tratí u stanice Praha - Zahradní Město. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýZastavený provoz u Nádraží Zahradní město 4.5. 2023. Foto: Juraj KováčNový terminál Praha-Zahradní Město se otevřel před volbami 24. 9. 2021. Autor: Zdopravy.cz/Jan MeichsnerNový terminál Praha-Zahradní Město (24. 9. 2021). Autor: Zdopravy.cz/Jan MeichsnerNádraží Praha-Zahradní Město. Pramen: MDČRVýstavka o budoucnosti VRT tratí u stanice Praha - Zahradní Město. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Tagy Praha 10 Správa železnic terminál Zahradní Město VRT Praha Zahradní Město
4 komentáře