Premiéra pravidelného provozu vodíkových autobusů nabírá zpoždění. Čeká se na tankovací stojan

První vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin Uher

Dopravu zatím zajistí běžné naftové autobusy.

Start provozu vodíkových autobusů v pravidelné dopravě na regionálních autobusových linkách na Mníšecku nabírá zpoždění. I když jsou autobusy již připravené k provozu, vyjet zatím nemohou.

Důvodem je zpoždění na straně dodavatele technologie plnění autobusů vodíkem. „Bohužel nás ČEZ informoval o tom, že zahraniční dodavatel se opozdí s dodávkou tankovacího stojanu. Neproběhne letos, ale v prvním kvartále příštího roku. Chápeme, že v pilotních vodíkových projektech, jako je ten náš, dochází ke zpožděním všude. ČEZ nás ujistil, že situaci pravidelně řeší,“ řekl středočeský radní pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký

Podle něj cestující zpoždění náběhu vodíkových autobusů nijak nepoznají. „Na všech linkách budou nadále nasazeny klasické autobusy, které tam jezdily dosud,“ dodal Borecký.

První vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin Uher

Deset autobusů pro tři linky v kopcovitém terénu

Na Mníšecku budou jezdit autobusy Solaris Urbino 12 Hydrogen, provozovat je bude společnost Martin Uher Bus. Mníšecko bude prvním regionem v Česku s pravidelným provozem vodíkových autobusů, dosud s nimi dopravci více či méně úspěšně jen experimentovali.

Dopravce pořídil celkem deset autobusů, vyšly na 154 milionů korun. Budou jezdit na linkách 446, 517 a 688. Jejich úkolem je ověřit provoz v kopcovitém terénu. Dojezd autobusu bude až 320 kilometrů.

Ročně mají autobusy s vodíkovým pohonem najezdit zhruba 550 tisíc kilometrů. Elektrolyzér o příkonu 540 kW na výrobu vodíku, vodíkovou čerpací stanici a zásobníky dodá firma ČEZ ESCO, elektřinu k jeho bezemisní výrobě poskytne vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vltavou.

Elektrolyzér bude ve dvou 12metrových kontejnerech, vyrobí až 200 kg vodíku denně. Samotnou plnící stanici pak dodá skotská firma Logan Energy. Při jednom tankování odebere autobus 38 kg vodíku, které mu zajistí dojezd 300-350 km. Ročně se ho spotřebuje 45 tun.

Zatímco většinu pořizovacích nákladů na autobusy pokryje dvojice evropských dotačních titulů, prostředky na jejich provoz, které jsou výrazně vyšší než u dieselových vozů, zajistí kraj.

Při nájezdu 600 tisíc kilometrů ročně půjde o 60-90 milionů korun. V případě dieselových autobusů činí částka jen 30 milionů.

Tagy Martin Uher Bus Solaris Urbino 12 Hydrogen Středočeský kraj vodíková mobilita
3 komentáře