Boj o radary. Každý v průměru vydělá 732 tisíc ročně, vznikající koalice už couvá z plánu peníze sebrat obcím

Radar v ulici Dubice v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRadar v ulici Dubice v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle místopředsedy ANO 2011 Karla Havlíčka by část výnosů z pokut mohla zůstat obcím.

Roční výnosy z městských radarů jsou zhruba 300 milionů korun. Z toho středně velká a malá města vyberou kolem 196 milionů korun a zbytek velká města. Ve včerejších Otázkách Václava Moravce v České televizi to uvedl končící ministr dopravy Martin Kupka.

Vznikající vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle návrhu programového prohlášení prosadit, aby výnosy z těchto radarů šly do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). V Česku je kolem 410 silničních rychloměrů, každý rok přibude zhruba 40. V průměru tak každý vydělá kolem 732 tisíc korun bez nákladů na jejich provoz.

Obce je instalují pro zvýšení bezpečnosti. Podle dřívějšího vyjádření zástupců obcí pro ČTK zavedení radarů vedlo ke zvýšení bezpečnosti na silnicích a výnosy z nich obce využívají zejména na investice zpátky do rozvoje infrastruktury. Podle vyjádření výkonné ředitelky Svazu měst a obcí Radky Vladykové je otázka, zda by v případě odvádění peněz státu šly pak dostatečné finance zpět obcím na rozvoj infrastruktury.

Návrh vznikající koalice podle místopředsedy STAN Jana Farského nedává smysl. Města instalaci a provoz sama zaplatila, je proto logické, aby peníze šly do jejich kasy, řekl v ČT. Pokud by peníze z městských radarů šly do státního rozpočtu, mohlo by to obce demotivovat k jejich využívání. To by mohlo být podle Farského cílem uskupení Motoristé, aby nebylo překračování rychlosti v obcích trestáno.

Boj o pokuty z radarů. Radnice odmítají návrhy vznikající vlády, aby peníze zamířily do státní kasy

Podle místopředsedy ANO Karla Havlíčka by část výnosů mohla zůstat obcím a část by šla do státního rozpočtu. Některé obce podle něj mohou být při instalaci radarů motivované snahou získat co nejvíce peněz. Přemýšlí, jestli v obcích, kde je jeden radar za druhým, je prioritou zvyšování bezpečnosti, nebo šikana řidičů.

Podle Kupky se snižují výnosy z městských radarů tam, kde si řidiči na měření rychlosti zvykli a rychlost dodržují. Zdůraznil, že radary slouží k tomu, aby se nestávaly nehody a neumírali lidé, ne aby záplatovaly státní rozpočet.

Tagy měření rychlosti radary
25 komentářů