Lokálka Bošice – Bečváry ožije pravidelným provozem motoráků 810. Může za to ETCS

Od prosince výrazně přibude vlaků i na lokálce Straškov - Libochovice. Tratě na okraji zájmu po letech zase plní dopravní funkci.
Velkou radost udělají České dráhy milovníkům lokálek ve Středočeském kraji. Na zapomenutou a pravidelnými vlaky opuštěnou trať Bošice – Bečváry se vrátí od prosincové změny jízdního řádu vlaky. Půjde o pravidelné soupravové návozy motorových vozů řady 810 na trať Pečky – Kouřim.
Za novým využitím této trati stojí zabezpečovač ETCS. Staré motoráky jím nejsou vybaveny a tak samy z kolínského depa do výchozích Peček po koridoru nedojedou. „Praxi, kdy motorový vůz z Kolína do Peček a zpět dopravila lokomotiva 743.2 po koridoru, opouštíme z ekonomických důvodů. Bude se jezdit dle provozních potřeb, to znamená v pondělí až čtvrtek jednou ve dne, jednou v noci. Ostatní dny pouze v noci. Výlukově se takto na podzim již jezdilo,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Z doby podzimních výluk je také video na sociálních sítích, kde si lze celou trať virtuálně projet. Je natočené ze stanoviště strojvedoucího.
Lokálka Bošice – Bečváry patřila už v minulosti k těm, kde byl zájem cestujících o cesty pravidelnými vlaky minimální. Když skončila objednávka pravidelných spojů, jezdil tu dál turistický Podlipanský motoráček firmy KŽC Doprava. Ale i ten je dnes už minulostí. Z jízdního řádu zmizel s červnovou změnou 2021.
Špatnou zprávou pro fandy a „projížděče“ lokálek je, že půjde o soupravové vlaky, které cestující nevozí. Milovníky lokálek nicméně možná potěší, že tu vlaky budou jezdit i v denní dobu a nebude problém je fotit.
„Přes den pojede vlak pouze od pondělí do čtvrtka s předpokládaným odjezdem z Peček v 8.09 a příjezdem do Kolína v 9.44. Zpět potom vlak pojede z Kolína ve 12.16 a do Peček dorazí ve 13.45. Ostatní vlaky pojedou v noci,“ doplnil Šťáhlavský.
Více vlaků i pod Řípem
Častěji začnou jezdit České dráhy také ze Straškova do Libochovic, kde fungují podobné soupravové návozy. Motoráky z lounského depa zde najíždějí na linku Dopravy Ústeckého kraje z Břízy do Roudnice nad Labem. Jde o podřipské lokálky. Regionovy tu začaly jezdit v jízdním řádu 2022/2023 a dvakrát za týden potřebovaly do Loun. Jezdily tu vždy v noci.
„V letošním jízdním řádu došlo k rozšíření nasazení jednotek 814, respektive vozů 841.3 z důvodu zapojení do provozního souboru Středohorská železnice, a kvůli tomu i ke změně oběhu. V aktuálním grafikonu tak vyjíždíme z Loun na zastávku Bříza obec v pondělí a v neděli ráno. Zpět jsou soupravové jízdy zavedeny v pátek a sobotu,“ doplnil Štáhlavský.
A jak to bude vypadat od nového jízdního řádu? I v tomto případě je to pro téměř nevyužívanou trať dobrá zpráva. Vlaků bude totiž mnohem více. Systém se změní a České dráhy tu pojedou častěji. „Z Loun bude vyjíždět souprava každé ráno kromě soboty a obráceně se bude souprava vracet po posledním vlaku každý den, vyjma neděle. Chceme tímto zajistit častější přítomnost jednotky v domovském depu,“ řekl mluvčí.
Ukazuje se tak, že i tratě donedávna zralé na odpis, mohou mít po letech opět důležitou funkci pro veřejnou dopravu. V tomto případě jde sice jen o technologické jízdy dopravce, ale i ty potřebují koleje a funkční infrastrukturu.