Třetí víkendová výluka metra v řadě. Ze zabezpečení linky C zmizí další relé

Většina z původních reléových stavědel pochází z roku 1974.
V Praze nepojede o nadcházejícím víkendu metro C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání. Jde o třetí víkendovou výluku části linky C v řadě.
Během té první se dokončovala výměna nosníků stropní desky vestibulu ve stanici Florenc, následovala výměna pražců ve stanici Muzeum. Nyní je důvodem pokračování modernizace zabezpečovacích zařízení.
Ta o víkendu proběhne ve stanicích metra I. P. Pavlova, Muzeum a Hlavní nádraží. Jedná se o další etapu výměny původních reléových staničních a traťových zabezpečovacích zařízení za elektronická stavědla pro celý úsek Háje – Vltavská, která začala na jaře 2024.
V loňském roce DPP zmodernizoval úsek Háje – Roztyly, v letošním roce pak Kačerov – Vyšehrad. Většina z původních reléových stavědel totiž pochází z roku 1974 a je podle DPP ve všech ohledech zastaralá.
Relé nejsou věčná
Nabízí se však otázka, proč vlastně dopravní podnik modernizuje na lince C zabezpečovací zařízení, když současně probíhá soutěžní dialog na jeho budoucí nahrazení systémem CBTC nutným pro chystané autonomní vedení vlaků. Jde o obří tendr, jehož součástí je i dodávka automatických vlaků pro linky C a D s předpokládanou hodnotou 86 miliard korun.
Podle DPP se však při aktuální modernizaci nejedná o nahrazení vlakového zabezpečovače, ale o výměnu původních reléových stavědel zabezpečovacího zařízení, která jsou v provozu od roku 1974, za moderní elektronická stavědla.
„Vlakový zabezpečovač je nadstavbou stavědel, tj. zabezpečovacího zařízení, jedná se tedy o dvě různá zařízení, která navzájem spolupracují,“ vysvětlil již dříve pro Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.
Modernizace zařízení je tak podle něj nezbytnou podmínkou pro připravovanou automatizaci provozu na trase C.
Na metru C se mění zabezpečení, zároveň se soutěží automatizace. DPP vysvětlil, že to není v rozporu
Postupně bude podle něj, co se týče této techniky, zmodernizována celá linka C do konce roku 2027. V příštím roce se plánuje dokončení v úseku I. P. Pavlova – Hlavní nádraží a bude zbývat vyměnit stavědla v úseku Florenc – Vltavská a v samotném depu Kačerov.
Během výluky DPP zavede v denním provozu náhradní autobusovou dopravu XC v trase Nádraží Holešovice – Vltavská – Florenc – Hlavní nádraží – Muzeum – I. P. Pavlova – Vyšehrad – Pražského povstání.