Praha vyrazí za novým ministrem pro peníze na okruh. Štoly se začnou razit už za rok

Průzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRAPrůzkumná štola tunelu Radlice. Foto: SATRA

Radní schválili průzkum, který bude nultou etapou samotné výstavby tunelů.

Současná neutuchající vlna kritiky dopravní situace v Praze přiměla pražské radní k prezentaci dalších kroků v dostavbě vnitřního Městského okruhu. Na tiskové konferenci se chopil slova primátor Bohuslav Svoboda, který se dosud dopravními tématy nezabýval a kritiku dlouhodobě přesměrovával na svého náměstka Zdeňka Hřiba.

Podařilo se nám znovu prohlasovat záměr definování potřebného geotechnického průzkumu pro Městský okruh, aby se znovu dostal do priorit státu. Musíme s ním jít za novým vedením ministerstva dopravy. Bez spolupráce se státem nejsme schopni okruh dořešit,” uvedl Svoboda.

Vypsání zakázky na geotechnický monitoring pro podrobný geotechnický průzkum dostavby silničního Městského okruhu schválili radní už letos v květnu.

Nyní se začne soutěžit i samotný podrobný průzkum. Podle náměstka Zdeňka Hřiba bude nultou etapou a předstupněm samotné výstavby tunelů.

 

Městský okruh, červeně nedostavěná část. Foto: SatraVizualizace vyústění tunelu u křižovatky s Českobrodskou. Foto:  http://mestskyokruh.infoPlánovaná trasa chybějící části pražského Městského okruhu v oblasti Balabenky. Zdroj: MHMP

Jedná se o přípravu tunelů pro soubor staveb úseků Pelc/Tyrolka – U Kříže a Balabenka – Rybníčky. Vzniknou tři štoly v ose budoucích tunelů o průřezu 5 m2 až 10 m2. Tunel s nimi poté splyne, jeho plný průřez bude mít 30 m2. Deník Zdopravy.cz se připravovanými štolami podrobně zabýval zde.

Nové pražské tunely: Jak budou vypadat štoly pro Bílou skálu, Jarov a Malešice

Průzkum podle Hřiba poskytne podklady pro přípravu projektové dokumentace pro další etapy dostavby okruhu.

Zásadní je to v tom, že po jmenování nového ministra dopravy si půjdeme na ministerstvo potvrdit, že stát pošle městu příspěvek na dostavbu okruhu. Budou ho totiž využívat nejen Pražané. Bez toho bychom nebyli schopni stavbu finančně utáhnout,“ vysvětlil na tiskové konferenci Hřib.

Nyní peníze jsou, brzy už nebudou

Stavba tunelů se totiž podle něj bude zahajovat v době, kdy městské úspory z minulých let ukrojí dostavba metra D.

Samotná cena podrobného geotechnického průzkumu bude podle něj 2,474 miliardy korun včetně DPH. Probíhat bude mezi lety 2026 – 2030. „Práce na průzkumu začnou ve třetím kvartále příštího roku, do té doby to snad vysoutěžíme,” uzavřel Hřib.

Dostavba Městského okruhu je rozdělena na tři úseky. Úsek Pelc/Tyrolka – U Kříže navazující na tunely Blanka má podle odhadů vyjít na 16,5 miliardy v cenách roku 2022. Následující úsek Balabenka – Rybníčky pak bude stát 69 miliard a Libeňská spojka 27 miliard korun.

Město stále věří, že v roce 2027 získá povolení záměrů staveb. Geoprůzkum by měl skončit v roce 2029 a rok poté se začne hledat samotný zhotovitel dokončení okruhu. To vše však jen za předpokladu, že na stavbu bude mít město peníze.

Tagy Bohuslav Svoboda geologický průzkum Městský okruh Městský okruh Praha Zdeněk Hřib
18 komentářů