Ukrajina koupí od Alstomu za 11,5 miliardy 55 duálních lokomotiv Traxx. Nahradí přestárlé stroje

Lokomotiva Alstom Traxx Hauler pro Ukrajinské železnice. Zdroj: AlstomLokomotiva Alstom Traxx Hauler pro Ukrajinské železnice. Zdroj: Alstom

V současné době je průměrný věk lokomotiv na Ukrajině 46 let.

Ukrajinské železnice (UZ) se dohodly se společností Alstom na dodávce 55 lokomotiv založené na platformě Alstom Traxx Hauler. Půjde o první evropské lokomotivy na Ukrajině, které budou schopny provozu na dvou typech napájení.

Ty by měly pomoci zmodernizovat tamní extrémně zastaralý vozový park a pomoci železniční dopravě během války s ruským agresorem.

Výkon lokomotiv bude 9 000 kW, maximální rychlost 120 km/h a pojezdová trakce 800 kN. Stroje jsou vybaveny moderními rekuperačními brzdovými systémy a zlepšenými pracovními podmínkami pro posádky lokomotiv.

Do Lvova bez přestupu. Ukrajina začala budovat další železniční spojení s EU na rozchodu 1435 mm

K podpisu dohody došlo během setkání ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského se svým francouzským protějškem Emanuelem Macronem.

V současné době je průměrný věk lokomotiv na Ukrajině 46 let, opotřebení přesahuje 96 % a situaci zhoršují pravidelné ruské útoky na železnici.

Ukrajinské dráhy uvádějí, že za 2–3 roky bude deficit trakce bránit přepravě potřebného objemu nákladu do přístavů, což výrazně omezí možnosti exportních odvětví.

Smlouva byla podle UZ podepsána na základě výsledků mezinárodního výběrového řízení Světové banky. Toho se zúčastnilo více než deset výrobců z Evropy a Asie.

Analýza trhu provedená nezávislými konzultanty potvrdila, že cena vysokovýkonných elektrických lokomotiv Alstom s duálním systémem je konkurenceschopná a výhodná a díky dotačním prostředkům se skutečné náklady pro UZ v tomto projektu sníží o 37 %,” uvádějí Ukrajinské železnice. Zbytek pokryje dlouhodobý úvěr od EBRD na 18 let se 4letým odkladem splátek.

Celkové náklady na transakci činí 473 milionů eur (11,5 miliardy korun).

O třetinu těžší vlaky

První nová elektrická lokomotiva dorazí na Ukrajinu v prvním čtvrtletí roku 2027. Poté projde certifikací a nezbytnými testy. Dodávka celé série proběhne v letech 2027 až 2029.

55 nových elektrických lokomotiv by mělo nahradit asi 80 starých lokomotiv, které jsou v současné době v provozu, a sníží provozní náklady o více než 30 %. Nové lokomotivy s duálním systémem budou schopny pokrýt vzdálenosti a trasy, kde je nyní nutná změnu trakce, což výrazně zpomaluje provoz.

Díky až o 26 % většímu výkonu budou nové stroje schopny táhnout o 30 % těžší vlaky. Součástí transakce je servisní podpora a nezbytné sady náhradních dílů včetně školení. Současné ukrajinské lokomotivy vyžadují servis každé tři dny, u nových bude interval jednou za 37 dní.

Ukrajina zavede v rámci zimní pomoci občanům bezplatné cestování na železnici

Tagy alstom Alstom TRAXX Ukrajina Ukrajinské železnice
13 komentářů