Airbus má nového zákazníka na A330-900, šest letounů objednává Etihad

Dopravce z Abú Dhabí přikoupí rovněž další pasažérské A350-1000 a nákladní A350F.
Druhý den dubajského aerosalonu Dubai Airshow odstartovala letecká společnost Etihad Airways oznámením závazné objednávky šesti nových Airbusů A330-900. Aerolinka se sídlem v Abú Dhabí se tak stane dalším zákazníkem, který bude tento typ širokotrupého letounu provozovat.
Etihad s evropským výrobcem letadel také rozšířil stávající kontrakty na pasažérské Airbusy A350-1000 a nákladní A350F. Airbusů A350-1000 přikoupí dalších sedm, čímž zvýší celkový počet objednaných letadel daného typu na celkem 27. Stávající objednávku sedmi nákladních A350F pak rozšířil o další tři stroje.
„Tato letadla posílí naše operace na středních, dálkových i nákladních tratích. A330neo přináší ideální kombinaci efektivity a flexibility pro náš regionální a středně vzdálený růst, zatímco A350-1000 i nadále poskytuje výjimečné výkony na dálkové síti. Nákladní A350F významně posílí naše cargo kapacity v době rostoucí celosvětové poptávky,“ uvedl šéf Etihad Airways Antonoaldo Neves. Dodávky nových strojů mají začít v roce 2027.
Airbus A350F zatím není v provozu, ve francouzském Toulouse už se však montuje testovací exemplář. Výrobce chce s nákladní verzí úspěšného osobního letadla A350 zaujmout část trhu s nákladními letadly na dálkové lety, který zatím ovládá Boeing. Stroj evropského výrobce má zvládnout přepravit až 111 tun nákladu s doletem 8 700 kilometrů. Airbus dopravcům slibuje, že letadlo s motory Rolls-Royce Trent-XWB97 bude mít o 40 % nižší spotřebu než Boeing 747 v nákladní verzi.
Na aerosalonu je Etihad jedním z vystavovatelů, do Dubaje přilétl s nejnovějším přístůstkem do své flotily, úzkotrupým Airbusem A321LR s prodlouženým doletem. Už zkraje roku si dopravce objednal 28 širokotrupých letadel od amerického konkurenta Airbusu, společnosti Boeing, čímž celkový počet nově objednaných širokotrupých letounů od obou hlavních výrobců pro rok 2025 dosáhl 60 strojů.
„Etihad využil příležitosti a rychle si zajistil poslední volné rané dodací sloty širokotrupých letadel na světě, díky čemuž začnou nová letadla přicházet výrazně dříve než je obvyklé. Tato rychlá realizace odráží flexibilitu a expanzní strategii aerolinky, která jí umožňuje získat konkurenční výhodu díky brzkému přístupu ke kapacitě na dlouhé vzdálenosti, jež je nyní velmi omezená,“ uzavřel Etihad.
Letecká show v poušti začíná. V Dubaji se představí například čínský konkurent Airbusu a Boeingu