Automatické kontroly dálničních známek? Šikana lidí s hendikepem, vysvětluje Krása

Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČRElektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR

Řešením má být evropský parkovací průkaz, míní Krása.

Nedávno jsme i na na základě natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz s šéfem státního podniku CENDIS Janem Paroubkem otevřeli téma, že kamery na dálnicích nemohou automaticky pokutovat řidiče bez dálniční známky, a to hlavně kvůli pravidlům pro zdravotně postižené.

Podle statistik státního podniku CENDIS jezdí po českých dálnicích přibližně 4 procenta osobních aut, která nemají zaplacenou dálniční známku. Kontrolu a sankce mají dnes na starosti policisté a celníci, jenže ti nemohou být všude. A tak je na místě otázka, proč nemáme automatizovaný systém, podobně jako na Slovensku, když jsou dálnice osazeny kamerami a technologiemi, které neplatiče poznají.

Kamery nemohou pokutovat řidiče bez dálniční známky. Hlavně kvůli pravidlům pro zdravotně postižené

Jedním z mnoha problémů je podle šéfa Cendisu to, jak je nastaven systém osvobození pro hendikepované. Platit za použití naší dálniční sítě u nás nemusí auta, která přepravují osoby s průkazem ZTP nebo ZTP/P na palubě. A platí, že provozovatelem vozidla musí být samotná osoba s tímto průkazem nebo osoba jí blízká. Osvobozena jsou také vozidla sloužící k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou.

Policie se přiklání ke změně systému na automatický, ministerstvo dopravy spíše hájí současné řešení. I o tom jsme vám psali. Aby dostali k vyjádření prostor všichni zúčastnění, požádali jsme o reakci Václava Krásu, předsedu Národní rady osob se zdravotním postižením. Jeho vyjádření vám nabízíme níže v celém znění bez jakýchkoliv úprav a zásahů.

Vyjádření Václava Krásy

Především není to přesně tak, že by kvůli osobám se zdravotním postižením nefungoval automatizovaný systém kontroly zaplacení dálniční známky při jízdě na dálnicích jako je to u sousedů. Podle našich poznatků není ještě systém elektronické kontroly schopen plného provozu. Je však možné, že v současné době se situace již mohla změnit. NRZP ČR jednala mnohokrát se SFDI ČR, Ministerstvem dopravy ČR i s CENDISem o sladění elektronické evidence dálničních poplatků se zákonným ustanovením o osvobození držitelů průkazů ZTP a ZTP/P, kteří zároveň vlastní tzv. Parkovací průkaz, od dálničních poplatků.

V případě, že bude spuštěn systém automatické elektronické evidence kontroly dálničních poplatků, tak samozřejmě systém bude automaticky hlásit, že osoby, které mají ze zákona výjimku budou zahrnuti mezi neplatiče. To samozřejmě není možné připustit, protože by došlo k obrovskému tlaku a šikanování těchto osob a na druhou stranu by došlo zároveň k výraznému zvýšení byrokratické zátěže pro správce systému.

Nám samozřejmě současná situace, kdy kontrolu zaplacení dálničních poplatků provádí Celní správa, v zásadě vyhovuje, i když jsou občas zastavováni řidiči, kteří jsou držiteli uvedených průkazů a jsou osvobozeni od dálničních poplatků. Problém spočívá v tom, že průkaz ZTP společně s Parkovacím průkazem jsou přenositelné a jejich držitel je může využít v různých autech, což elektronický systém nedokáže rozklíčovat.

Bylo několik úvah, jak tuto situaci řešit. Jednalo se o zvláštní dávce, která by byla v hodnotě dálniční známky na čemž nedošlo ke shodě, protože koncipovat novou dávku je administrativně složité a nikdo nechce rozšiřovat spektrum dávek. Další úvaha byla, že by se průkaz ZTP, ZTP/P společně s Parkovacím průkazem vztahovaly na jedno či dvě vozidla, které by byly nahlášeny v elektronickém systému jako vozidla, u kterých se neplatí dálniční známky. Tato varianta také narážela na řadu problémů, ale především by se výrazně snížil komfort pro osoby se zdravotním postižením.

V současné době se připravuje Evropský parkovací průkaz, který bude současně v elektronické verzi a Česká republika jej musí v příštím roce implementovat do našeho právního řádu. Myslíme si, že to je ten moment, kdy je možné opět zvednout otázku, jak upravit systém, aby uměl definovat ty automobily, které jsou osvobozeny od dálničních poplatků.

Tím, že bude elektronický Parkovací průkaz bude možné jej zaregistrovat do systému automatické kontroly dálničních poplatků a držitel uvedených průkazů by při jízdě po dálnicích byl vyjmut z platby dálničních poplatků. Elektronický parkovací průkaz by měl funkční od roku 2028.

Podcast: OneTicket se musí změnit a rozšířit. Jinak vyčerpá své možnosti, říká šéf CENDIS Jan Paroubek

Tagy dálniční známky elektronické dálniční známky kontrola dálničních známek Národní rada zdravotně postižených ČR
43 komentářů