Všem se nikdy nezavděčíme, dvě změny však budou revoluční, říká autor úprav linek pražské MHD

Náměstek ředitele Ropidu Martin Šubrt popsal, co Pražany cestující MHD brzy čeká.
Prahu čekají v následujících třech letech největší změny linek MHD za poslední desetiletí. Do jara 2028 vznikne šest nových tramvajových tratí, které zlepší spojení pro více než 150 000 cestujících každý den. Organizátor dopravy Ropid už nyní představil podrobný plán, jak budou vedeny jednotlivé tramvajové a autobusové linky po otevření zmíněných novostaveb. Na několik otázek deníku Zdopravy.cz při té příležitosti odpovídal hlavní autor těchto plánů Martin Šubrt, který je náměstkem ředitele Ropidu.
Na zveřejněných změnách linek pražské MHD po zprovoznění nových tramvajových tratí je vidět obrovské množství práce. Co bylo na celém procesu nejobtížnější?
Obtížné je to vždycky, protože ať uděláte, co uděláte, tak se od veřejnosti dozvíte, že jste to udělali všechno špatně.
To znamená, že je to typ práce, kterou nemůžete udělat dobře, ať ji děláte úplně jakkoliv. I já jsem vám schopen na jakémkoliv návrhu, který nyní představujeme, najít nějaké vady. V projektování hromadné dopravy není nic ideální.
Jak vám do práce mluví městské části?
Vstupují do toho samozřejmě i politická rozhodnutí. Nemyslím si, že v tomhle případě jich bylo nějak hodně, protože úpravy byly spíš do plusu než do mínusu. Když nějaká spojení přibývají, městským částem se to líbí víc.
Jsou tam však drobnosti, které bylo nutné prostě přijmout, jako například rozdělení linky 193. To vyplývá z požadavku Prahy 4 na přivedení linky 124 na Smíchov, přičemž bylo nutné nahradit nějakou linku na Zelený pruh, kam ta 124 jezdila. Vyvolalo to úpravy, které pro někoho mohou být komplikací, ale je to prostě tak.
Dá se zavděčit všem?
Když rozvíjíme síť, tak to nedokážeme. Navíc když představujeme změny hodně dopředu, tak to většinou vyvolá pozornost jen u fandů MHD a čtenářů Zdopravy.cz. Široká veřejnost to však příliš nesleduje. Ta se v případě negativních změn ozve až těsně před jejich spuštěním.
To je třeba případ petice ohledně linky 165 v oblasti Libuše. A to je důvod proč nyní chceme ukázat výhled na dva roky dopředu a seznámit veřejnost s celým kontextem.
Jak se změní tramvajové linky v Praze: Šest nových trati obslouží stejně lidí jako tunel Blanka
Pokud byste ze všech změn měl vypíchnout ty revoluční, na které si lidi budou možná nejobtížněji zvykat, co by tam bylo?
Revoluční změny budou, ale lidé si na ně budou zvykat velmi dobře.
Bude to určitě silné spojení Náměstí Republiky, Masaryčky, Václavského náměstí, Muzea a I.P. Pavlova. Toto spojení budou v budoucnu zajišťovat tramvajové linky 29 a 6 v souvislosti s otevřením horní části Václavského náměstí a stejně tak potom spojení z Vinohradské ulice směrem do Vodičkovy a na Národní třídu.
Podle mě je to úplná změna hry při pohybu po centru. Člověk si najednou uvědomí, že řada míst je mnohem blíž, protože tohle jsou spojení, která s metrem neurychlíte. A nastane už za rok a půl.
A co nejdůležitějšího přinese ta nejbližší změna, tedy zprovoznění Dvoreckého mostu v březnu příštího roku?
S Dvoreckým mostem nabídneme plynulejší spojení Budějovické se Smíchovem. Očekáváme, že tam poptávka výrazně vzroste, a dokonce možná ubude i maličko aut, třeba v Ječné a v Žitné. Najednou hromadná doprava dokáže být z Pankrácké pláně na Smíchově do deseti minut.
A kromě průpletu mezi Dvorci a mostem, kde možná mohou nastat malá zdržení, to bude velice spolehlivé a člověk nebude muset riskovat, že skončí v koloně na Barrandovském mostě nebo na Strakonické.
A jelikož nám v Praze automobilová doprava roste, tak každý krok, který dopravu urychlí, je strašně cenný. Bude to přelomová věc, na kterou si lidé určitě rádi zvyknou.
Pražskou MHD čeká zemětřesení. Materiál Ropidu odhalil změny linek po otevření Dvoreckého mostu