Poslední úsek D52 má projektanty, přechod Nových Mlýnů připraví pětice firem

ŘSD chce podat žádost o povolení na začátku roku 2027.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má dva měsíce po výběru finální varianty trasy dálnice D52 přes vodní nádrž Nové Mlýny i projektanty, kteří nejsložitější úsek celé dálnice připraví.
Zakázku na projektovou dokumentaci pro stavební povolení získalo sdružení pěti firem: HBH Projekt, Sagasta, Rušar mosty, GEOtest a Link projekt. Hodnota zakázky je 58 milionů korun, jak vyplývá z registru smluv.
ŘSD aktuálně předpokládá, že o žádost požádá na začátku roku 2027. O vedení dálnice formou násypu rozhodlo ministerstvo dopravy letos v září. Jeho vybudování bude levnější než dvoukilometrový most. Verzi násypu podporují více také obce.
V červenci vydané souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí na stavbu dálnice D52 z Pohořelic na státní hranici s Rakouskem umožnilo ŘSD obě varianty, tedy násyp i most. Obě varianty měly několik podmínek.
Násyp povede v souběhu se stávající hrází horní nádrže. Nekopíruje zcela směrové a výškové vedení současné silnice I/52. Prostor mezi tělesem D52 a stávající silnicí I/52 bude v místě přechodu nádrže dosypán zeminou. Most o 49 polích by měřil 2,424 km.
Ministerstvo v dokumentaci EIA stanovilo celkem 8 podmínek specificky pro násyp a dvě pro most. V případě násypu jde hlavně o kompenzační opatření za ztrátu retenčního a zásobního objemu horní nádrže.
ŘSD plánuje, že úsek přes Nové Mlýny začne stavět v roce 2029. D52 patří z pohledu povolování mezi nejsložitější dálnice. Rakousko dálnici z Vídně na hranice s Českem přivedli již před osmi lety.
Chybějící úseky dálnice jsou celkem tři. Z Pohořelic k nádrži již běží projektová příprava, příští rok bude žádat o společné povolení. Nejdále je zatím příprava od Nových Mlýnů ke státní hranici, vykoupeno je již 75 % pozemků.
Detailně tento úsek popisuje informační leták.



