Zpožděný, zato dražší. Radní navýšili cenu parkovacího domu Dědina, jedno místo vyjde už na 1,5 milionu

Vizualizace parkovacího domu na sídlišti Dědina. Foto: Praha 6Vizualizace parkovacího domu na sídlišti Dědina. Foto: Praha 6

Doba výstavby se mezitím protáhla na dvojnásobek.

Pražští radní v pondělí schválili další navýšení nákladů na parkovací dům, který už téměř dva roky vzniká u sídliště Dědina.

Jeho cena naroste ze stávajících 338 milionů korun na 420 milionů. Dům bude mít celkovou kapacitu 290 parkovacích míst. V přepočtu tak jedno místo vyjde na 1,45 milionu korun. Cenově se tak přiblížil letos zahájené stavbě P+R parkovacího domu na Opatově, kde cena za jedno místo vychází na rekordních 1,6 milionu.

Nová hodnota celkových nákladů stavby byla podle radních stanovena na základě propočtu nákladů vzniklých víceprací. Původní cena vycházela z nákladů roku 2023.

Stavbu parkovacího domu si prosadili místní obyvatelé výměnou za zrušená parkovací místa v ulici Vlastina při přípravě prodloužení tramvajové trati ze zastávky Divoká Šárka na současnou konečnou Dědina. Trať byla slavnostně otevřena 22. října 2023.

Už tehdy byla na místě parkovacího domu připravena stavební plocha, k předání staveniště firmám Subterra a BAK však došlo o více než půl roku později – v červnu 2024. Stavba jednoduché třípodlažní budovy měla trvat 12 měsíců. V průběhu prací se otevření domu nejdříve odsunulo na květen 2026, nedávno Praha 6 informovala o dalším zpoždění až do konce srpna příštího roku.

„Milionový“ parkovací dům hlásí další zpoždění. Tramvaje ho předstihnou skoro o tři roky

Důvodem zdržení jsou podle vyjádření magistrátu komplikace při předání staveniště a nutné změny v projektové dokumentaci, které se musely zapracovat až po zahájení prací.

Návrh budovy vzešel z architektonické soutěže na podobu nejen samotného parkovacího objektu, ale také na řešení souvisejícího parteru a parkových úprav v okolí.

Tvořit ho bude železobetonový skelet se třemi nadzemními podlažími a jedním částečně zapuštěným suterénem. Střecha objektu bude částečně kryta pergolou s popínavou zelení, která se bude nacházet i na stěnách orientovaných k přilehlému panelovému domu.

Část nebytových prostor v přízemí parkovacího domu by měla sloužit i jako komunitní centrum pro místní spolky.

Kdo to zvládne dráž

Cenu budovaných krytých parkovišť zejména systému P+R v minulosti kritizoval náměstek primátora Zdeněk Hřib. Hlavní město tak začne od tohoto konceptu ustupovat. Podle něj je příliš nákladný a vliv na počet aut ve městě zanedbatelný. Parkovací dům na Dědině však bude určen primárně pro místní, rezervace míst už začala.

Oproti tomu zmíněný parkovací dům na Opatově bude v režimu P+R, tedy zejména pro návštěvníky. Opozice jeho cenu 803,2 milionu Kč dlouhodobě kritizuje jako neobhajitelně vysokou. Například v Českých Budějovicích se srovnatelný projekt podařilo postavit za 175 milionů korun. Jedno parkovací místo tam vychází na 354 tisíc, na Opatově je to zmíněných 1,62 milionu korun.

Stavba parkovacího domu na Dědině, stav v září 2025. Foto: Praha 6Stavba parkovacího domu na Dědině, stav v září 2025. Foto: Praha 6Vizualizace parkovacího domu Dědina. Zdroj: MHMP
Tagy Parkovací dům Dědina Praha 6 Tramvajová trať Divoká Šárka - Dědina
8 komentářů