Londýn zvyšuje o pětinu poplatek za vjezd do centra. Končí 100% osvobození pro elektromobily

Cyklistika v Londýně. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýCyklistika v Londýně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Zpoplatnění vjezdu elektromobilů vyvolalo vlnu kritiky. Bez něj by však zóna přestala dávat smysl.

Londýn zvyšuje poplatek za vjezd do centra města. Od 2. ledna 2026 budou muset řidiči platit 18 liber (493 korun) denně místo dosavadních 15 liber (411 Kč).

Ještě výraznější změnou je však zpoplatnění vjezdu elektromobilů, které mohly dosud vjíždět do vymezené oblasti zdarma. Nově jejich řidiči zaplatí 13,50 liber denně (370 Kč). U řidičů elektrických dodávek a nákladních vozidel bude sleva z běžné taxy výraznější, platit budu jen 9 liber (246 Kč).

Nové sazby se týkají denních poplatků zaplacených předem nebo v den vjezdu. Zpětná platba je ještě o několik liber dražší. Sleva pro rezidenty ve výši 90 procent zůstává zachována.

Poplatek za vjezd do centrální zóny Londýna se platí v pracovní dny mezi 7. a 18. hodinou, o víkendech a svátcích pak pouze odpoledne. Zaveden byl už v roce 2003.

Ještě je moc brzy

Spíše než další zdražení vyvolalo v Londýně rozruch zmíněné ukončení 100% slevy na poplatcích pro elektromobily.

Bez těchto změn odhadujeme, že by v průměrný pracovní den mohlo v zóně s poplatkem během provozní doby jezdit více než 2 000 vozidel navíc. To by podkopalo výhody poplatku za vjezd do centra města – vedlo by to k větším zácpám a zpožděním a mělo by to negativní dopad na londýnskou ekonomiku, místní podniky, cestující v autobusech a další základní služby,“ argumentuje londýnský dopravní podnik Transport for London (TfL), který má správu zóny na starosti.

Podle podniku budou elektromobily do konce tohoto roku tvořit téměř pětinu všech vozidel v zóně s poplatkem.

Nová sleva tak bude od ledna pouze 25procentní. TfL zároveň uvedl, že od roku 2030 se zvýhodnění dál sníží, a to na pouhých 12,5 procenta oproti běžné sazbě.

Podle ředitelky poradenské společnosti Electrifying.com Ginny Buckleyové je však na zrušení výjimky pro elektromobily příliš brzy. „Tento krok bude mít negativní dopad na kvalitu ovzduší,“ uvedla pro web televize Sky News.

Prezident britského autoklubu AA Edmund King vyzval londýnského starostu Sadiqa Khana, aby svůj návrh ještě přehodnotil. „Jedná se o krok zpět. Mnoho řidičů ještě není připraveno přejít na elektromobily, proto jsou stále zapotřebí pobídky, které jim pomohou překročit tuto hranici,” uvedl King.

Dodal, že nejde prosazovat čistý vzduch a zároveň penalizovat vozidla, která jej zajišťují.

Norsko zruší daňové zvýhodnění elektromobilů. Už není potřeba, je z nich standard

K omezení zvýhodnění pro nákup elektromobilů se chystá i norská vláda, podle které už díky dosavadnímu rozvoji ekologické dopravy v zemi přestalo dávat smysl.

Od nového roku pak parkovací výhody pro elektromobily výrazně omezí i Praha. Místo dosavadního vyjmutí ze zpoplatnění bude nově zavedena pouze sleva z parkovacích poplatků.

Tagy elektromobilita Londýn TfL zpoplatnění vjezdu do centra města
2 komentáře