200 diamantových zubů, 800 kubíků za den. Strabag ukázal, jak si poradil s nečekanou skálou na stavbě D35

Jde o první využití průmyslového rýhovače u staveb dálnic v Česku.
S nečekanou komplikací se musí potýkat stavaři na stavbě 10,4 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 v úseku Litomyšl – Janov. Během stavby narazili na skalní masiv, s kterým projektová dokumentace vůbec nepočítala.
Společnost Strabag proto přesunula na stavbu speciální skalní frézu, která má pomoci tvrdou horninu z trasy dálnice dostat.
Fréza váží 115 tun, její motor má spotřebu 150 litrů nafty za hodinu. Fréza je vybavena 3D modelem a diamantovými zuby, na bubnu jich je celkem 200. Tvrdou horninu, kterou fréza naruší, nakládají následně bagry do drtičky a nadrcený materiál lze pak využít pro výstavbu dálnice.
„Fréza zvládne denně nadrtit přibližně 800 kubíků materiálu. Na 2 km dlouhém úseku bude pracovat zhruba do února. Nyní jsme v hloubce 4 metrů a čekají nás ještě 2,“ říká technický vedoucí oblasti Radek Novotný. Fréza je takzvaným průmyslovým rýhovačem od společnosti Vermeer.
Problém se objevil v místě hlubokého zářezu mezi dvěma 600 metrů dlouhými zárubními zdi u obcí Janov a Strakov. Projekt zde počítal s tím, že k odtěžení bude stačit běžná technika jako jsou bagry a rypadla. Se skálou zde nepočítal ani geologický průzkum.
Podle Strabagu by zatím neměl problém se skálou ohrozit termín otevření v srpnu 2027.
Úsek Litomyšl – Janov byl dlouhodobě nejproblematičtějším z pohledu povolování, ŘSD se ale s místními nakonec podařilo dosáhnout kompromisu. Zakázku za 2,8 miliardy korun získalo sdružení Strabag a Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby.
Kvůli stavbě byla uazvřena silnice II/358 do České Třebové, běží práce na přeložce. „Aktuálně dál probíhají přeložky inženýrský sítí či těžba zářezů. Také běží stavba spodních i horních částí mostních objektů,“ popisuje ŘSD v informačním letáku stavby.









