Zpoždění devět měsíců. Důležitý most v Pardubicích otevřou až v červenci

Práce na opravě mostu Pavla Wonky. Foto: Pardubický krajPráce na opravě mostu Pavla Wonky. Foto: Pardubický kraj

Komplikace s opravou přinesly i zdražení celé zakázky, účet šplhá k čtvrt miliardě.

Rok a půl po zahájení rekonstrukce Wonkova mostu v Pardubicích je jasné, že oprava se výrazně protáhne. Pardubický kraj včera oznámil nový termín zprovoznění: červenec příštího roku. Podle původního harmonogramu měl být most hotový letos v říjnu.

„U takto rozsáhlých rekonstrukcí se často až v průběhu samotné realizace ukážou skutečnosti, které nebylo možné odhalit předem,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Ladislav Valtr. Podle něj i přes zodpovědnou přípravu bylo možné stav některých prvků zjistit až po zásahu do konstrukce.

Změnu termínu způsobily tři hlavní faktory – odlišné uložení lan volného předpětí, špatný stav izolace a nutná přeložka vodovodního potrubí. „Po odkrytí vozovky se ukázalo, že původní stříkaná izolace ztratila přilnavost a vykazovala trhliny. Pokud by zůstala, hrozilo by navlhnutí konstrukce. Rozhodli jsme se proto pro kompletní výměnu izolace, která zajistí dlouhodobou životnost mostu,“ vysvětlil stavbyvedoucí Petr Jelínek ze společnosti Chládek a Tintěra Pardubice. Na mostě se pracuje šest dnů v týdnu.

Kraj vícepráce přijdou na zhruba 52 milionů korun, celkový účet za opravu jednoho z hlavních mostů přes Labe tak stoupne na 235 milionů korun.

Aktuálně jsou již všechna lana vyměněna a dopnuta, finalizují práce na západní třetině mostu. „Budou pokračovat činnosti, jako je demolice chodníků na východní části, sanace, dozdívání nebo práce uvnitř mostních komor. Od jara 2026 plánujeme pokládku finálních asfaltových vrstev, odstranění provizorií a práce v předpolí mostu. Děláme maximum pro to, aby zdržení bylo co nejmenší,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

V současné době probíhají finální jednání s policií ohledně podoby vodorovného dopravního značení. Aktuálně se počítá s pěti jízdními pruhy (včetně odbočovacího na nábřeží Václava Havla) a ochranným pásem pro cyklisty o šířce 1,25 metru. Chodníky budou určeny pro smíšený provoz cyklistů a chodců.

Harmonogram stavby

Do konce letošního roku:

– převedení chodců a cyklistů na západní stranu mostu – první týden v prosinci (na jízdní pruh)

– dokončení chodníku na západní straně mostu včetně zábradlí

– začátek bouracích prací a odstranění izolace pod chodníkem na východní straně mostu

Po Novém roce:

– položení modifikovaných asfaltových směsí na boční pruhy mostu (předpoklad duben 2026)

– odstranění mostních provizorií a převod provozu do boků mostu; umožněno odbočení z nábřeží Václava Havla na most (konec dubna 2026)

– odstranění mostních provizorií, práce v předpolí mostu, frézování a výměna izolace ve středu mostu, stavba bezpečnostních ostrůvků, přesun trakčního vedení (duben až červen 2026)

– finalizace, vodorovné dopravní značení (první polovina července 2026)

– otevření celého mostu (polovina července 2026)

Tagy most Pavla Wonky pardubice Pardubický kraj Wonkův most
1 komentář