Nový čínský vlak může na evropské koleje. Westbahn s ním dnes svezl první cestující

Jednotka DDEMU 2 pro Westbahn ve Velimi. Foto: VUZJednotka DDEMU 2 pro Westbahn ve Velimi. Foto: VUZ

Westbahn čelí za pořízení jednotek čínského státního výrobce kritice.

Čínský výrobce kolejových vozidel CRRC Zhuzhou Locomotive po čtyřech letech dotáhl do konce schválení druhého typu osobního vlaku pro provoz v Evropské unie. Evropská železniční agentura vydala typové schválení pro dvoupodlažní jednotku DDEMU2, kterou v registru vozidel výrobce označuje jako ZEMU2.

Vyplývá to z dokumentu zveřejněného v registru ERA. Provozovatelem nových vlaků je rakouský dopravce Westbahn, který je dnes nasadil poprvé na některé spoje mezi Vídní a Salzburgem.

Westbahn si u CRRC pronajal čtyři jednotky, chce tím zvýšit kapacitu svých vlaků. Dopravce za tento krok čelí v Rakousku současně velké kritice, že umožnil vstup čínské státní konkurence na evropské koleje. Podle dopravce je to důsledek oligopolu několika výrobců v Evropě a dlouhých čekacích dob na nové jednotky z Evropy.

Prvním dopravcem s čínskými jednotkami v EU se stal loni RegioJet, který je provozuje na lince R23 z Ústí nad Labem do Kolína.

Westbahn si objednal nové jednotky v roce 2019, nová vozidla jezdila i v Česku. Na okruhu Výzkumného Ústavu Železničního probíhaly zejména zkoušky týkající se elektromagnetické kompatibility. Schvalování probíhalo v Německu.

Kapacita každé šestivozové jednotky je 536 cestujících, maximální rychlost je 200 km/h. Podle výrobce i dopravce je vlak sice vyrobený v Číně, zhruba polovina je ale evropská. Jak vývojově, tak klíčovými kompomenty. „Vlaky splňují všechny specifické železniční požadavky podle nejpřísnějších norem rakouských a evropských úřadů. Schvalovací proces se blíží ke konci,“ uvedl dopravce.

Tagy crrc CRRC Zhuzhou Locomotive DDEMU 2 Westbahn
12 komentářů