Nový čínský vlak může na evropské koleje. Westbahn s ním dnes svezl první cestující

Westbahn čelí za pořízení jednotek čínského státního výrobce kritice.
Čínský výrobce kolejových vozidel CRRC Zhuzhou Locomotive po čtyřech letech dotáhl do konce schválení druhého typu osobního vlaku pro provoz v Evropské unie. Evropská železniční agentura vydala typové schválení pro dvoupodlažní jednotku DDEMU2, kterou v registru vozidel výrobce označuje jako ZEMU2.
Vyplývá to z dokumentu zveřejněného v registru ERA. Provozovatelem nových vlaků je rakouský dopravce Westbahn, který je dnes nasadil poprvé na některé spoje mezi Vídní a Salzburgem.
Westbahn si u CRRC pronajal čtyři jednotky, chce tím zvýšit kapacitu svých vlaků. Dopravce za tento krok čelí v Rakousku současně velké kritice, že umožnil vstup čínské státní konkurence na evropské koleje. Podle dopravce je to důsledek oligopolu několika výrobců v Evropě a dlouhých čekacích dob na nové jednotky z Evropy.
Prvním dopravcem s čínskými jednotkami v EU se stal loni RegioJet, který je provozuje na lince R23 z Ústí nad Labem do Kolína.
Westbahn si objednal nové jednotky v roce 2019, nová vozidla jezdila i v Česku. Na okruhu Výzkumného Ústavu Železničního probíhaly zejména zkoušky týkající se elektromagnetické kompatibility. Schvalování probíhalo v Německu.
Kapacita každé šestivozové jednotky je 536 cestujících, maximální rychlost je 200 km/h. Podle výrobce i dopravce je vlak sice vyrobený v Číně, zhruba polovina je ale evropská. Jak vývojově, tak klíčovými kompomenty. „Vlaky splňují všechny specifické železniční požadavky podle nejpřísnějších norem rakouských a evropských úřadů. Schvalovací proces se blíží ke konci,“ uvedl dopravce.