- Autobusy •
- Doprava ve městě •
- Město •
- Tramvaje •
- Trolejbusy
Jaká je budoucnost plzeňské MHD? Ptejte se ředitele PMDP Jiřího Ptáčka

Ptát se můžete i vy, pokládat otázky je možné do úterního podvečera.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Jiří Ptáček. Plzeňské MHD šéfuje už šest let, před tím v podniku působil jako dopravně provozní ředitel.
Pro PMDP pracuje už více než čtvrt století a dopravě se věnuje celý život. Vystudoval střední školu dopravního zaměření, následně pak Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině.
Plzeňská doprava má celou řadu specifik nejen v provozu, ale i co se týká zázemí a údržby. Před skoro patnácti lety se Plzeň rozhodla, že údržbu a servis přenechá externímu partnerovi, plzeňské Škodě. Ta převzala čtvrtinu zaměstnanců podniku, zavázala se udržovat zdejší vozy po dobu 29 let a postavila depo za 1,6 miliardy korun. Vznikl tak největší PPP projekt v oblasti veřejné dopravy u nás. Jaké jsou s ním zkušenosti? Lokální novináři už několikrát psali o pokutách pro Škodu za to, že nepřistavila dostatek provozuschopných vozů MHD.
Před dvěma lety v Plzni otevřeli po 2,5 letech kompletně zrekonstruovanou vozovnu Slovany za 1,8 miliardy korun. Její příběh je podobný, jako v případě pražské vozovny v Hloubětíně. I na Slovanech vznikla zbrusu nová hala a údržbová základna, která nahradila původní chátrající prostory z roku 1943. Dnes je tu také zázemí pro historická vozidla, která dopravní podniky uchovávají pro další generace. Ostatně, některé z nich bude právě teď čekat rekonstrukce.
Velkým a vleklým tématem je v Plzni tramvajová trať na sídliště Vinice. „Velmi se na ni těším. Pokud se městu podaří rozšířit tramvajovou trakci, budu to považovat za obrovský úspěch a především přínos pro město. Tramvajová doprava je kapacitní, do města velikosti Plzně rozhodně patří. I když víme, že tramvajová trakce je nejdražší ze všech tří, které provozujeme, vyvažuje to kvalitou, kapacitou i rychlostí. Vždyť většina tratí vede po tělese odděleném od ostatní dopravy,“ řekl ředitel Ptáček před třemi lety pro iDnes.cz.
Jak se příprava nových tramvajových a trolejbusových tratí v Plzni posouvá dopředu? Jaké jsou zkušenosti s novými tramvajemi od Škody nebo s EVO 2? Jak rychle pokračuje elektrizace místních linek a snižování emisí z veřejné dopravy? Jaké čekají plzeňskou MHD investice? Jakou část nákladů na zdejší MHD zaplatí cestující z jízdného a kolik doplácí město? Jak bude vypadat bikesharing v podání dopravních podniků a proč musel skončit plzeňský carsharingový projekt Karkulka? Své otázky můžete psát Jiřímu Ptáčkovi až do úterního podvečera i vy. Rozhovor s plzeňským ředitelem vám pak ve formě podcastu přineseme v pátek 21. listopadu.