Norové potají rozebrali čínský autobus. Nalezli zařízení, kterým se dá ovládat na dálku

Krabička se SIM kartou dokáže ovládat bateriové systémy.
Společnost Ruter, která je organizátorem dopravy v Oslu a okolí, se rozhodla v unikátním testu ověřit narůstající obavy o kyberbezpečnost čínských vozidel. Ty se stále více prosazují i na evropském trhu MHD, vzhledem k autoritářskému čínskému režimu však mohou představovat bezpečnostní riziko.
Aby samotné výsledky testu nemohly být ovlivněny, proběhl v utajení. Norští organizátoři odvezli dva autobusy do hor pod záminkou filmování.
Prvním z nich byl zcela nový čínský elektrický autobus od společnosti Yutong, pro porovnání pak prošel stejným testem i tři roky starý elektrobus od nizozemské společnosti VDL.
„Účelem bylo odhalit potenciální kybernetická rizika a zabezpečit veřejnou dopravu před nežádoucí aktivitou, zpravodajskými aktivitami nebo hackerskými útoky,“ uvedla společnost Ruter v tiskové zprávě.
Kamery bezpečné, sběrnice ne
Test zkoumal dva konkrétní scénáře. Prvním bylo, zda by kamery autobusu mohly být zneužity ke zpravodajským účelům prostřednictvím odesílání záběrů a fotek. Test jasně ukázal, že oba kamerové systémy autobusů nejsou připojeny k internetu, a proto jsou bezpečné.
Druhý scénář se týkal možnosti ovlivňovat sběrnicové systémy elektrobusu prostřednictvím dálkových cloudových služeb. Jde o takzvané bezdrátové aktualizace over-the-air (OTA).
Zjistilo se, že čínský dodavatel má přímý digitální přístup ke každé jednotlivé sběrnici pro aktualizace softwaru a diagnostiku, včetně přístupu k systému správy baterií a napájení. Teoreticky by proto výrobce mohl sběrnici zastavit nebo znefunkčnit.
Nizozemský autobus touto funkcí nedisponuje. Čínský model má však krabičku se SIM kartou, která výrobci poskytuje přímý digitální přístup. Společnost o Ruter o tom informovala státní úřady, zároveň však cestující uklidnila.
„V současné době můžeme odpojit sběrnici od internetu vyjmutím SIM karty, protože veškeré připojení k síti prochází tímto jediným bodem. To zajišťuje, že si v případě potřeby zachováme lokální kontrolu,“ uvedl organizátor dopravy norské metropole.
První čínské trolejbusy prorazily do Evropy. Bukurešť nakoupí 22 parciálních vozů Yutong
„Po tomto testování se posouváme od obav ke konkrétním znalostem o tom, jak můžeme zabudovat bezpečnostní systémy, které nás ochrání před nežádoucí aktivitou nebo hackováním počítačových systémů autobusu,“ dodal k tomu Bernt Reitan Jenssen, generální ředitel společnosti Ruter.
Samotný čínský výrobce Yutong pro norská média výsledky testů nijak nekomentoval.