Riziko elektrokol je minimální, nikoho omezovat nebudeme. Kraj se postavil proti snaze zakázat přepravu v PID

Přeprava elektrokol ve vlaku. Foto: ArrivaPřeprava elektrokol ve vlaku. Foto: Arriva

Středočeský kraj odmítá omezovat cestující v mobilitě.

Chystaný zákaz přepravy elektrokol a elektrokoloběžek v rámci Pražské integrované dopravy (PID), o kterém jako první informoval deník Zdopravy.cz, vzbudil řadu ohlasů a reakcí mezi politiky i veřejností.

Požadavek na zákaz přepravy vzešel od odborových sdružení strojvedoucích metra, za jeho prosazení se postavilo i vedení dopravního podniku (DPP). Zanesení zákazu do změny smluvních přepravních podmínek bude nyní projednávat pražský organizátor dopravy Ropid.

Ne všichni objednavatelé Pražské integrované dopravy však s navrhovanou změnou souhlasí.

Na území Středočeského kraje omezovat přepravu elektrokol a elektrokoloběžek (mimo již stávající omezení platná pro všechna kola a koloběžky v autobusech) nebudeme,“ uvedl pro Zdopravy.cz krajský radní pro dopravu Petr Borecký.

Zakažme elektrokola v metru, je to obrovské riziko, volají strojvedoucí. Na tragédii stačí dvě minuty

V současnosti je v rámci PID umožněna přeprava kol bez rozlišení. V metru mohou být jízdní kola přepravována s výjimkou první plošiny soupravy na každé první a poslední plošině jednotlivých vozů soupravy.

V metru vnímáme vysoké bezpečnostní riziko zejména v mezistaničním úseku. Hořící předmět tam nelze odstranit a evakuovat cestující. Ve světě už k zahoření baterií v metru došlo, například v roce 2023 v Madridu explodovala baterie elektrokoloběžky,“ argumentoval před členy výboru pro dopravu na pražském magistrátu vedoucí odboru organizace provozu DPP Jiří Vodrážka.

K podobným incidentům podle něj došlo i v Londýně, v Barceloně či v Torontu. V Česku zákaz této přepravy zanesla do svých pravidel nejnověji například Ostrava.

Jistota není nikdy

Podle Petra Boreckého není možné vyloučit požár akumulátoru u elektrokola či elektrokoloběžky s jistotou nikdy. „Ale osobně zatím nevím o žádném případu požáru elektrokoloběžky nebo elektrokola v prostředcích hromadné dopravy v Česku,“ řekl radní.

Otázkou podle něj je, jestli je riziko tak velké, abychom kvůli tomu takto výrazně omezovali cestující v mobilitě. „Naše středočeská odpověď je, že nikoli,“ dodal Borecký.

Pražský výbor pro dopravu nakonec v říjnu k zákazu usnesení nepřijal a změnu přepravních podmínek nyní řeší zástupci DPP s organizátorem pražské dopravy Ropid.

Tagy elektrokola elektrokoloběžky Petr Borecký ropid Středočeský kraj
20 komentářů