Dokument: Nemáme co skrývat. Jančura zveřejnil, co napsal šéfovi polského státního dopravce PKP

RegioJet vydal ke kauze oficiální prohlášení a zveřejnil i plný obsah obou Jančurových zpráv.
Polská média řeší zprávy, které zasílal majitel českého RegioJetu Radim Jančura řediteli polského státního dopravce PKP Intercity Januszi Malinowskému. Dopravce PKP Intercity je údajnými pomluvami pobouřen a celou věc podstoupil státnímu zastupitelství a údajně ji řeší i polská kontrarozvědka. RegioJet vydal ke kauze ve čtvrtek večer oficiální prohlášení a zveřejnil i plný obsah obou Jančurových zpráv. Čtenářům je přinášíme v plném znění.
Prohlášení RegioJetu
RegioJet se důrazně ohrazuje proti tvrzením, že by ovlivňoval práci novinářů nebo politiků. Pouze upozorňujeme na případy porušování principů férové soutěže. Takové neférové jednání ovlivňuje veřejné mínění a nakonec se obrací proti těm, kdo jednají v rozporu s pravidly.
Problémy, které majitel společnosti Radim Jančura popisoval ve svých zprávách, bohužel stále přetrvávají. Vedení PKP Cargo pod tlakem akcionáře PKP S.A. (mateřské společnosti PKP Intercity nadměrně prodlužuje finalizaci prodeje objektu, který RegioJet získal v transparentním výběrovém řízení díky nejvyšší nabídce ve výši přes 55 milionů zlotých.
Podobně PKP S.A. odmítá poskytnout reklamní plochy na nádražích, a to s odůvodněním, že RegioJet je přímým konkurentem PKP Intercity. Odmítnutí přichází jak přímo, tak prostřednictvím společností spravujících reklamní prostory, které mají zakázáno prodávat je konkurenci PKP Intercity.
Reklama na železničních stanicích je přitom nezbytnou součástí infrastruktury, která umožňuje efektivní vstup nového dopravce na trh. RegioJet proto připravuje v této věci podnět k orgánům na ochranu hospodářské soutěže a důkazy o těchto praktikách jsou doloženy v naší korespondenci se zúčastněnými subjekty.
Podle našich informací PKP Intercity vyvíjí nepřiměřený tlak na správce infrastruktury PKP PLK, aby jízdní řády RegioJetu byly uměle zpomalovány oproti spojům PKP Intercity – a to i přesto, že na všech trasách plánujeme provoz vlaků se stejnými technickými parametry a rychlostí.
Zaznamenali jsme rovněž případy, kdy PKP Intercity zakazuje svým zaměstnancům pracovat pro RegioJet, a to pod hrozbou okamžité výpovědi. Chování PKP Intercity považujeme za protiprávní a v rozporu s pravidly férové soutěže. Společnost RegioJet proto připravuje oficiální podnět pro Evropskou komisi.
První zpráva: 30. 08. 2025
(zpráva byla zaslána v angličtině, uvádíme pouze její český překlad, – pozn. red.)
Vážený Januszi,
jak víš, náš první pár vlaků vyjede 18. září. Protože jsme v ad hoc procesu obdrželi pomalý jízdní řád a jelikož půjde pouze o jeden pár spojů, bude jízdné do prosince 2025 symbolické, aby vlaky nejezdily prázdné. Cílem je získat a vycvičit posádky pro plný start od prosince 2025.
Plně chápu, že jde pro vás o novou situaci a že cítíš potřebu na ni reagovat. Když jsme jako první vstupovali na trhy v Česku, na Slovensku, v Maďarsku nebo v Rakousku, vždy to probíhalo stejně – nejdříve panika, poté pokusy o nezákonné kroky.
V Česku se objevily dumpingové ceny, na Slovensku snaha nepřidělit trasy, v Rakousku odmítnutí poskytnout prostory pro prodej jízdenek a čekárnu, v Maďarsku zpomalování jízdních dob. Vždy jsme však uspěli díky tlaku médií a zejména Evropské komise – a naši odpůrci nakonec ustoupili. Pro Evropskou komisi je RegioJet jakýmsi „laboratorním projektem“ otevírání trhu železniční dopravy v Evropě; na naše žádosti o výklad předpisů reaguje obvykle během 1–2 týdnů.
Proč to píšu? V PKP IC pracují lidé, kteří mohou jednat na vlastní pěst – dokonce i bez vědomí vedení – a podnikat kroky s cílem omezit konkurenci.
Zároveň ale ve všech společnostech holdingu (včetně PKP IC) působí lidé, kteří věří v otevřený trh a poskytují nám informace o pokusech o blokování našeho vstupu. Včera jsme obdrželi dva vážné signály:
1. Jak víš, pravděpodobně jsme byli jediní, kdo měl zájem koupit depo PKP Cargo ve Warszawa Praga. Víme, že kvůli tlaku ze strany PKP IC existují snahy soutěž zrušit, přestože PKP Cargo potřebuje hotovost a my jsme splnili všechny podmínky a přijali i neúměrně vysokou cenu. Pokud depo nezískáme, máme právo požadovat jakýkoli jiný železniční pozemek, který není využíván, protože vlastník těchto pozemků má dominantní postavení na trhu železničních nemovitostí. Takže depo mít budeme tak jako tak.
2. Na vedení PLK byl vyvíjen tlak, aby neudělilo již dohodnuté trasy od prosince 2025. Nezapomínej, že naším přímým konkurentem je Pendolino – proto, pokud mají být trasy omezeny, musí se tak stát v rámci stejného soutěžního segmentu a ve stejném poměru. To jsou základní principy hospodářské soutěže. I kdyby polský regulátor nejednal, ochranu nám zajistí Evropská komise.
Věřím, že tyto kroky mohly být aktivitou některých vašich lidí bez tvého vědomí. Možná sis všiml, že Evropská komise nečekaně provedla kontrolu v kancelářích Českých drah a nalezla e-mail zaslaný ÖBB v poště běžného zaměstnance. Stejným důkazem jako e-mail může být i svědectví osob, které potvrdí pokus o diskriminační chování.
Nezapomínej, že jako dominantní dopravce (i při 100% monopolu) nesete odpovědnost za fungování trhu. Jakýkoli pokus o ztížení vstupu jiného dopravce na trh může být pokutován orgány pro hospodářskou soutěž (včetně Evropské komise) až do výše 10 % ročního obratu PKP IC. Následovat může i žaloba o náhradu škody ze strany poškozené společnosti. V současnosti požadujeme 50 milionů eur od ČD/ÖBB.
Věřím, že výše popsané kroky nejsou řízené vedením. Prosím, zvaž vyslání jasného signálu zaměstnancům, aby se zdrželi jakýchkoli protisoutěžních aktivit.
Nebojte se vstupu nové konkurence. Podívej se na relaci Praha–Ostrava – počet cestujících se tam zdvojnásobil. Polský trh je v mnoha odvětvích velmi konkurenční – soutěživost je v DNA polského národa. Jedinou výjimkou zatím zůstává dálková železniční doprava. Veřejnost, média i politici budou stát na naší straně. Jakýkoli pokus o blokaci poškodí PKP IC a naopak nám pomůže. I když nám protisoutěžní jednání může zkomplikovat situaci nebo odsunout začátek provozu, naše vlaky nakonec vyjedou.
Konkurence musela na polský železniční trh dříve či později přijít. Věř mi, že menší dopravci, jako jsou RegioJet nebo Leo Express, jsou lepšími konkurenty než FlixTrain nebo velké státní společnosti, jako například DB.
Těším se na spolupráci – věřím, že může být přínosná pro obě strany. Rád se s tebou setkám na veletrhu TRAKO.
Omlouvám se, že tě ruším o víkendu!
S pozdravem,
Radim Jančura
Majitel společnosti RegioJet
Druhá zpráva: 18. 09. 2025
(zpráva byla zaslána v polštině, uvádíme pouze její český překlad, – pozn. red.)
Drahý Januszi,
jak jsem psal v předchozí zprávě, už mnohokrát se stalo, že zaměstnanci nižšího stupně u jiných dopravců jednali na vlastní pěst proti společnosti RegioJet. Zdá se, že podobný scénář se nyní odehrává i v Polsku.
Chceme zřídit své malé zázemí v Krakově – Prokocim. Jak se ukazuje, správcem vodovodní přípojky v daném místě je PKP Intercity, které nám odmítá zpřístupnit tuto servisní infrastrukturu pod záminkou údajně špatného technického stavu instalace. Nicméně za přítomnosti správce nemovitosti, společnosti PKP S.A., jsme ověřili, že voda je na našem místě skutečně dostupná – z kohoutku normálně teče a měřiče fungují.
Co víc, na stejný vodovod jsou hned vedle napojeny budovy PKP PLK a PKP Cargo. Nebylo by pro nikoho dobré, kdyby se ukázalo, že nemůžeme doplňovat vodu do našich vlaků a cestující nemohou používat toalety jen proto, že PKP Intercity „uzavřelo kohoutek“ pouze RegioJetu. Co by na to řekli novináři?
Věřím, že takové jednání probíhá výhradně z iniciativy nižšího managementu. Mohl by ses prosím na tuto záležitost podívat?
Rád bych na veletrhu TRAKO prodiskutoval spolupráci mezi našimi společnostmi. Ve kterých dnech tam budeš?
S pozdravem,
Radim Jančura