Podcast: OneTicket se musí změnit a rozšířit. Jinak vyčerpá své možnosti, říká šéf CENDIS Jan Paroubek

RegioPanter a Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czRegioPanter a Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Téměř dvě procenta lidí chybují při nákupu dálniční známky na internetu. Nejsou třeba schopni zadat správně značku.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je Jan Paroubek, který stojí v čele státního podniku CENDIS a i jeho předchozí kariéra je úzce spojena s dopravou. Léta pracoval jako strojvedoucí, vedl i Odbor kolejových vozidel u Českých drah a stál u rozjezdu RegioJetu i Leo Expresu.

„Státní podniky si zřizují orgány státní správy, zejména ministerstva, aby dělaly věci, které to ministerstvo z jakéhokoliv důvodu dělat nemůže, ale přesto je má zajištovat. V našem případě jsou to zejména IT projekty. Primárně byl CENDIS určený pro projektové řízení IT dodavatelů, postupně jsme došli k tomu, že jsme sami dodavatelem IT,“ vysvětluje Paroubek a dodává: „Pokud děláte většinu činností, více jako 80 procent, pro svého zakladatele, tak vám může práci zadávat podle Zákona o zadávání veřejných zakázek na přímo. Je pak všechno jednodušší a rychlejší.“

V současnosti zaměstnává CENDIS 320 lidí, polovina z nich pracuje v oblasti IT.

Nejviditelnějšími projekty státního podniku CENDIS jsou OneTicket na železnici, systém prodeje elektronických dálničních známek a Portál dopravy. Podnik je ale podepsaný i pod menšími aktivitami, jako je třeba informační systém e-testy, kde žadatelé o nový řidičák skládají závěrečné zkoušky, rejstřík podnikatelů v silniční dopravě nebo třeba systém pro nadrozměrné přepravy.

Podle statistik státního podniku CENDIS se za dobu existence projektu OneTicket prodalo 10,8 milionu jízdenek za více než jednu miliardu korun. Nejvíce cestujících na OneTicket jezdí mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, kde je souběh Českých drah a Arrivy na stejné trase.

Největším prodejcem OneTicketu jsou České dráhy se zhruba 9 miliony prodaných jízdenek, na druhém místě je pak Arriva, třetí Die Landerbahn CZ. V rozhovoru detailně probíráme, jak funguje zákulisí OneTicketu a jak se dělí tržba z prodané jízdenky mezi dopravce, které cestující využije.

Dozvíte se také, jaká je šance, že se OneTicket stane jednotnou jízdenkou pro celé Česko nebo proč je zpravidla dražší, než běžně nabízené jízdné u jednotlivých dopravců. „OneTicket původně vyšel z tarifu TR10 Českých drah a každý rok se zvyšuje jeho cena o inflaci. Tam kde probíhá konkurenční boj dopravců, jako je Praha – Ostrava a Praha – Brno, nemá skutečně cenu na OneTicket jezdit. Ale na takových těch běžných tratích, kde konkurenční boj není, tam často bývá OneTicket srovnatelný s nabídkou dopravců,“ říká Paroubek.

Detailně se věnujeme také prodeji dálničních známek na internetu. Češi se naučili kupovat známky on-line velmi rychle, 92 procent jich pořídí v e-shopu, zbytek pak na poštách, čerpacích stanicích Čepra nebo v kioscích na hranicích. Překvapivé je, jak často při nákupu známky chybujeme.

„Překvapilo mě, že skoro dvě procenta lidí nejsou schopni zadat správně svoji registrační značku. Stejně tak je to s emailem, lidé dělají ale i chyby v zadání země registrace. Někteří si myslí, že si koupí známku pro Slovensko tím, že si před registrační značku napíšou SK. Častá je také záměna nuly a písmene O,“ popisuje nejčastější přešlapy zákazníků e-shopu dálničních známek Jan Paroubek a v podastu vysvětluje, jak postupně systém zdokonalovali, aby ty nejčastější chyby měli lidé možnost snadno napravit.

Dlouhá léta byl Jan Paroubek strojvedoucí, dnes už ale nejezdí. „Měl jsem poslední dobou hodně práce, tak jsem jezdil málo a začal jsem mít sebereflexi. Z minulosti jsem věděl, že řada mimořádných událostí vzniká tím, že se sečte několik věcí, které se obvykle nestávají. A občas může být tím slabým prvkem i strojvedoucí. Cítil jsem, že ztrácím jistotu, kterou jsem míval. Vyhodnotil jsem to tak, že už bych toho měl nechat,“ říká v podcastu Jan Paroubek.

Společně pak vzpomínáme na jeho práci pro České dráhy, začátky Radima Jančury na železnici nebo rozjezd Leo Expressu.

Celý rozhovor si můžete pustit zde na stránce, odebírat ho můžete také na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
9. minuta: Aktuální projekty státního podniku CENDIS
12. minuta: OneTicket v Česku
23. minuta: Budoucnost OneTicketu a jednotná jízdenka pro Česko
26. minuta: Prodeje dálničních známek na internetu
33. minuta: Kontrola platnosti dálničních známek v dálničním provozu
41. minuta: Železniční rozjezdy soukromých dopravců Jana Paroubka a jeho působení na ČD
50. minuta: Jan Paroubek odpovídá na dotazy čtenářů.

Tagy Cendis dálniční známky Jan Paroubek OneTicket
1 komentář