Jak dál s lokálkami a vlakotramvajemi. Ministerstvo po více než roce ví, kdo mu poradí

Dokument řeší možné zavedení vlakotramvají na čtyři konkrétní tratě
Sdružení firem AFRY CZ, Sudop Brno a Výzkumný Ústav Železniční získalo zakázku pro ministerstvo dopravy na zpracování technicko-ekonomické studie pro regionální kolejové systémy. Vyplývá to z informací v registru smluv.
Zakázka v hodnotě 9,777 milionu kourn s na první pohled nepříliš atraktivním názvem Technicko-ekonomická studie pro regionální kolejové systémy je ale klíčová pro další rozhodování státu, co s některými málo využívanými tratěmi a zda je neproměnit na využití vlakotramvajemi. Výběr vítěze trval přes rok, jedno z neúspěšných sdružení v soutěži zadávací řízení napadlo u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
I to ukazuje, že ve hře není „jen“ studie, ale možnost ovlivnit železniční byznys na desítky let dopředu. Studie vyjde stát výrazně levněji, než očekával. Předpokládaná cena byla 15 milionů korun.
Materiál označuje vlakotramvaje jako regionální kolejové systémy. Autoři studie mají přinést návrh bezpečnostních, technických, provozních a ekonomických parametrů rozvoje takových tratí. Mají vyřešit i právní podmínky pro takový provoz. Součástí studie bude i analýza vlakotramvajových systémů jinde v Evropě. Ty totiž fungují velmi odlišně.
Levnější provoz bez TSI
Zadávací dokumentace už uvádí i „regionální kolejové systémy“, které by mohla studie prověřovat. Jde o Hostivice – Zličín – Řepy – Anděl – Smíchovské nádr. (2 varianty: přestup vlak–tram / tram-train), Olomouc – Senice na Hané – Litovel / Drahanovice (4 varianty: vlak + tram / tram / tram + nákladní / tram-train) Liberec – Tanvald / Josefův důl (4 varianty: vlak + tram / tram / tram + nákladní / tram-train) a Čelákovice – Brandýs nad Labem – Neratovice (3 varianty: vlak / tram + nákladní / tram).
Provoz takových vlaků by měl být levnější především díky nižší pořizovací ceně vozidel. Pro takovou dopravu by nemusela být pořizována kolejová vozidla splňující normy TSI, které sice zvýšily bezpečnost, ale současně řadu vozidel výrazně prodražily. Mohlo by tak jít v podstatě o model, který by zachránil provoz na řadě lokálek. Došlo by k jejich přeměně na tramvajové tratě.
Celá soutěže dokonale zapadá do pomalosti ministerstva dopravy v řešení této problematiky. Už v roce 2022 ředitel odboru drážní a vodní dopravy Jindřich Kušnír uvedl, že finalizují se zadávací dokumentací na tuto soutěž. K vypsání došlo teprve loni v srpnu. O vlakotramvajích uvažuje například Středočeský kraj, který se vzhledem k tempu prací ministerstva přímo obrátil na dopravní svaz v Karlsruhe, aby mu se zaváděním poradil.
Ministerstvo dopravy zatím nezveřejnilo písemnou zprávu zadavatele. Podle dokumentu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přišlo pět nabídek, tendr neúspěšně napadlo sdružení firem NDCON, Pragoprojekt a AŽD Praha. Nelíbilo se jim vyloučení ze soutěže pro nesplnění kvalifikace. Podle ÚOHS ale ministerstvo nechybovalo.